Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
Padał deszcz pomieszany ze śniegiem, gdy 30 marca, wiceadmirał Frank Kanaron wszedł do sztabu. Adiutant natychmiast podszedł do swojego przełożonego i pomagając zdjąć mokry płaszcz powiedział:
-Koszmarna pogoda, sir.
Kanaron przytaknął i gdy wchodził do biura zapytał:
-Coś nowego?
Adiutant zaprzeczył:
-Niemcy ciągle śledzą samolotami Task Force 5, ale ciągle nie następuje żaden kontratak. Wygląda na to, że Niemcy rzeczywiście dostali porządnie w Trondheim, albo uważają zespół za przynętę. Niemniej na dniach zapewne przeniosą część sił znów pod Trondheim, choćby po to, aby przeprowadzić kontratak. Niemniej Task Force 5 będzie wracał do portu w pierwszym tygodniu kwietnia.
Tu adiutant był zaskoczony.
-Kończy? Sir, wczoraj dopiero zaczęły się ich przepustki, które wydał pan przedwczoraj. TF3 będzie w gotowości bojowej dopiero w około połowy miesiąca, sir - tu ręką dał znak szacunkowego podania - No, kilka dni przed, Sir. Tak po 10 kwietnia.
Tu adiutant miał problem, gdy starał się odnaleźć w pamięci, ale po chwili zastanowienia odpowiedział wyliczając:
-Task Force 4 stoi w większości okrętów ciężkich okrętów w remoncie, albo planowanym, albo po bitwie z Tirpitzem.... Dwa pozostałe są przydzielone do patrolu białego. Task Force 6 wylądował w doku na co najmniej pół roku po ostatnim nalocie... Sir, poza dwoma krążownikami na patrolu białym, mamy tylko cztery lekkie krążowniki, które są dostępne do wyjścia w morze... A spośród nich jeden chyba będzie dołączał do konwoju PQ14.
Imię: Mati
Ulubiona Gra: Attack the Warship, SH, FSX, IL-2 Pomógł: 4 razy Wiek: 28 Dołączył: 03 Maj 2013 Posty: 4620 Skąd: Katowice
#346 Wysłany: 18 Luty 2016, 09:52
Czyli w całej naszej flocie nie ma ani jednego ciężkiego okrętu, który może wypłynąć w ciągu tygodnia?
I co z konwojem w Murmańsku? Dopłynął już tam? Jakie są straty?
-Tak jest, Sir, nie ma żadnego takiego okrętu, poza Norfolkiem, który wychodzi z Islandii na patrol biały. - tu zamyślił się - Konwój do Murmańska powinien już dotrzeć, ale jeszcze nie mamy potwierdzenia z Rosji.
-Sir. Te krążowniki pochodzą z różnych zespołów. Jeden należał do TF3, ale nie brał udziału w ostatniej operacji, za wyjątkiem eskortowania Renowna. Kolejny należał do TF5, ale wrócił tu eskortując uszkodzonego Renowna, kolejny jest właśnie z TF6, no i jeden z Task Force 4.
Wiadomo, że to nie było sztywne przypisanie, sir, ale teraz należy zdecydować, który dowódca obejmie nad nimi dowodzenie. W zasadzie pozostaje wybór między kontradmirałem Hallidayem z TF4 i Curteisem z TF6.
Wieści z Rosji przybyły dopiero wieczorem w dość lakonicznej formie.
-Do celu przybyło 10 frachtowców oraz uszkodzony krążownik. Kenya nie może dalej wspierać ogniem frachtowców ze względu na ciężkie uszkodzenia baterii przeciwlotniczych. Rosyjskie samoloty eskortowe uciekły tuż przed atakiem, który spadł na frachtowce około 100 mil od Murmańska. - zrelacjonował wiadomości adiutant Kanarona - Nie wygląda to najlepiej, sir. Aha. I 6 frachtowców jest rozładowanych i może wracać do kraju.... Tylko czy warto je słać w konwoju, sir? Nie czy w ogóle, ale czy teraz znaczy się.
Pięć... czyli jedną trzecią. A co do Kenyi, to ciężko mnie odpowiedzieć, sir. Nie mamy żadnych szczegółów o uszkodzeniach. Dopiero jak wróci będzie można powiedzieć coś o tym.
Wojskowe lotnisko pod Londynem. 22:28
De Havilland Express wiozący Kanarona wylądował na betonowym pasie, kończąc długi lot. Samochód czekał już na Kanarona i przez zaciemnione miasto zawiózł go do sztabu Royal Navy, wielkiego bunkra w środku Londynu.
Pound, co zaskakujące, mimo późnej pory był w sztabie i gdy tylko adiutant powiedział mu, że Frank przybył, zaprosił go do małego biura, niedaleko sali z mapami.
-Podaj nam dwie kawy - powiedział do adiutanta, po czym zaprosił Kanarona do usiądniecia i siadając naprzeciw powiedział:
-Cóż takiego wydarzyło się ostatniego dnia, że tu przybyłeś, Frank?
Imię: Mati
Ulubiona Gra: Attack the Warship, SH, FSX, IL-2 Pomógł: 4 razy Wiek: 28 Dołączył: 03 Maj 2013 Posty: 4620 Skąd: Katowice
#357 Wysłany: 18 Luty 2016, 21:14
Sir, właśnie dostałem informację odnośnie konwoju, który dopłynął do Murmańska.
Na 100 mil od Murmańska konwój został zaatakowany przez Luftwaffe. Konwój był już w zasięgu lotnictwa rosyjskiego i był eskortowany przez lotnictwo. Ale tuż przed atakiem Luftwaffe rosyjskie lotnictwo uciekło doprowadzając do straty 1/3 frachtowców z konwoju, czyli 5 jednostek handlowych i dodatkowo krążownik eskortujący doznał uszkodzeń baterii przeciwlotniczej czyli nie może wspierać konwoju w walce przeciw lotnictwu wroga.
Sądzę, że można rozpocząć operację, o której rozmawialiśmy i zawiesić na jakiś czas konwoje arktyczne, sir, a okręty wojenne wycofać bardziej na zachód.
-Zmieniasz zdanie częściej, niż moja Betty, Frank - odrzekł Dudley - Ale skoro stało się tak źle, to można to wykorzystać.... Mam nadzieję, że nie zgadałeś się z Rosjanami na ten numer, a wcześniej nie wysłałeś Renowna na rzeź, aby tylko rozpocząć operację.
No, ale chyba nie przyleciałeś tu ze Scapa Flow, aby zameldować, że jednak zaczynamy operację EV. Co naprawdę cię do mnie sprowadza?
[Np. jakies propozycje zmian. Może coś co gadał Horton. Czy może jednak właśnie po to przyleciałeś?]
Imię: Mati
Ulubiona Gra: Attack the Warship, SH, FSX, IL-2 Pomógł: 4 razy Wiek: 28 Dołączył: 03 Maj 2013 Posty: 4620 Skąd: Katowice
#359 Wysłany: 18 Luty 2016, 23:23
(a co Horton gadał? Skleroza, a nie mogę tego znaleźć)
Ależ nie, sir. Nigdy bym nie planował strat.
Przyleciałem w jeszcze dwóch sprawach:
Pierwsza to pytanie czy po operacji przetransportowania samolotów do Rosji dałoby się uzyskać zgodę na bombardowanie wrogich lotnisk i portu w Trondheim? Dowódca BC ostatnio był stanowczo przeciwny bombardowaniu Trondheim, czy teraz po nalocie na III Rzeszę sytuacja w ministerstwie wojny uległa zmianie?
I druga sprawa, sir, to propozycja Adm. Hortona. Mamy zamiar przenieść wszystkie okręty podwodne spod Narviku do Trondheim aby wzmocnić blokadę. Natomiast Narvik przekazać pod ochronę rosyjskich okrętów podwodnych. Mam tylko nadzieję, sir, że tym razem ruscy nie stchórzą.
-Nie uważasz, że Rosjanie będą mieli za duży obszar do patrolowania, Frank? Do tej pory trzymali się swoich wód przybrzeżnych. Ale to twój akwen działań. Jak uważasz, że to może się udać.. Tylko spowoduje to kilka komplikacji. Rosjanie będą musieli informować nas o ruchach okrętów na tym obszarze. Do tej pory jak siedzieli na małym obszarze, wystarczyło, że uważaliśmy pod samym Murmańskiem, teraz będzie trzeba pilnować połowy trasy.
Tą decyzję pozostawię tobie.
A co do bombardowań, to przecież nigdy nie byłem im przeciwny Frank. A nawet o ile mnie pamięć nie myli, to tydzień temu zbombardowałeś lotniska w Trondheim, zadając Luftwaffe potężne straty. I dowódca Bomber Command nie ma tu nic do gadania przecież. Tylko pamiętaj, że dzień staje się coraz dłuższy i od połowy miesiąca może okazać się, że ataki nie udadzą się bez zakłócania przez Luftwaffe [w związku z wydłużaniem dnia i nastawaniem dnia polarnego, lotnictwo od Trondheim "wzwyż" będzie mogło latać w każdej turze (będą traktowane jako "dzienne" dla zasad lotniczych), wyjątek - ataki na 0-1 pól mogą być wyprowadzone jako "nocne" do końca kwietnia)]
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum