POLISHSEAMEN Strona Główna POLISHSEAMEN
**** Forum Klanowe PolishSeamen ****

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki

Zaproszenie

 Ogłoszenie 


ZAPRASZAMY NA SERWER GŁOSOWY DISCORD


Uwaga ! Uwaga ! W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen. Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego. Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika. Adres się nie zmienia. Dalej jest to

www.forum.polishseamen.pl

Zachęcamy wszystkich do ponownego zarejestrowania się u nas i do czynnego udziału w naszej społeczności.

Przepraszamy za problemy. Pozdrawiamy Administracja PolishSeamen.

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Poprzedni temat :: Następny temat
Zamknięty przez: PL_CMDR Blue R
11 Listopad 2009, 17:31
Pierwsza misja - poradnik dla opornych
Autor Wiadomość
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #1  Wysłany: 11 Listopad 2009, 12:15   Pierwsza misja - poradnik dla opornych

Witam w ostatniej części. Podejrzewam, że zapoznałeś się z poprzednimi częściami poradnika [LINK i LINK] i teraz chcesz kontynuować poradnik? Jeżeli nie, zapoznaj się najpierw z nimi.

3. Oberkommando der Kriegsmarine

Hail! Admirale, jeden z naszych Szarych Wilków zgłosił kontakt z wrogim konwojem. Kilka innych jest w pobliżu. Dowódca U-Boota prosi o pozwolenie na atak.

Cytat:
No, narobiłeś się z wrogiem, a teraz czas na przygotowanie czegoś dla graczy. Teraz pomyśl, jaki rodzaj U-Bootów będzie dostępny w misji (może być kilka) i ile będzie U-Bootów.
Nie zakładaj, że "a ciepnę 8 U-Bootów, bo może będzie więcej graczy". Spójrzmy na przykładzie mojej misji.
Rok 1942. A więc jeszcze nie ma akustyków... Czyli nie trzeba zakładać, ze 1 gracz zdejmie 1 DD. Co my tu mamy... Wybrzeże Florydy... No, raczej w styczniu 1942 roku tam VII nie dopłynęły. A więc to misja na IX (oczywiście nikt nie zabroni wstawić tu misji nawet na II, ale wypadałoby zachować odrobinę realizmu)... No to wiemy, ze zaatakują IX... B czy C? A może obie? Dam graczom wolny wybór... To teraz ilość graczy...
4 DD, 10 frachtowców (1 kutra nie liczę). Pomyślmy. Jak wstawimy 8 graczy, to na każdego będzie przypadało 1/2DD i 1 1/4 frachtowca... Ciut za mało... Dodatkowo można wtedy śmiało zdjąć DD, bo i tak nie za bardzo przeszkodzą...
4 DD, a więc maksymalnie 4 graczy. Jak wstawimy 4 graczy, to będzie na każdego przypadało.... 2 1/2 statku. Całkiem niezły wynik do osiągnięcia... A jak któryś zatopi 4 statki?
Musisz policzyć DD, odjąć DD które na pewno zatoną (np. przez akustyki), wyliczyć stosunek DD/graczy... To samo zrobić z frachtowcami.

Zbyt duży stosunek DD/graczy spowoduje, ze gracze nie będą chcieli zagrać w tą misję (chodzi o stosunek 10DD/gracza, czy 5 DD/gracza. 3 DD/gracza to jeszcze nie tak wiele). Z kolei zbyt mały stosunek DD/gracza (1 lub mniej niż 1) powoduje, że misja zamieni się w strzelankę.

Ja w zwykłych misjach stosuję zasadę, że ilość graczy = "liczba DD-1"... A więc w tym przypadku będzie to misja na 3 graczy.

Drugą stroną medalu jest liczba frachtowców na gracza... Zbyt mały stosunek frachtowców/gracza spowoduje, ze gracz co zostanie z tyłu nie będzie miał co topić. Z kolei duży stosunek frachtowców na gracza daje mu dość duży wybór celów, ale utrudnia tobie utrzymanie ochrony konwoju [potrzeba więcej DD do obrony]...

Oczywiście to ty wybierasz, ale chyba lepiej, aby gracz musiał włożyć jakiś (niekoniecznie duży) wysiłek w misję, niż aby siedział w grze, po drodze zrobił zakupy w supermarkecie, wrócił, odpalił 2 torpedy, zjadł kolację, zaatakował potem konwój i wrócił z 60 000 BRT, nie? Z drugiej strony też nie sztuka, aby gracz dał z siebie 100% możliwości, nie popełnił żadnego błędu, a tak czy siak miał KIA ze względu na specyfikę misji...

Spójrzmy:
3 graczy (minimum dla gry rankingowej w klanie)
1 1/3 DD/gracza
3 1/3 frachtowca/gracza

4 graczy
1 DD/gracza
2 1/2 frachtowca/ gracza

5 graczy
0,8 DD/gracza
2 frachtowce/gracza

6 graczy
2/3 DD/gracza
1 2/3 frachtowca/gracza

7 graczy
4/7 DD/gracza
1 3/7 frachtowca/gracza

8 graczy
1/2 DD/gracza
1 1/4 frachtowca/ gracza

Ja wybieram 3 graczy. Stosunek uważam za dobry. A więc wybrałem, że w misji będą 3 U-Booty.

Teraz wstawiam 2 dowolne U-Booty na mapę (1 U-Boot Hosta już jest na niej), które są dostępne w styczniu 1942 roku.




Admirale, mam tutaj odpowiedzi od naszych Szarych Wilków. U-831 melduje problemy z silnikiem i zrezygnował z pościgu. Ale tym kapitanom udało się zająć dogodne pozycje i czekają na pozwolenie na atak...

Cytat:
Teraz ustawiamy U-Booty. Po pierwsze, każdemu z U-Bootów wybieramy głębokość (HEIGHT) i wpisujemy ją ze znakiem "minus", zmieniamy kurs U-Boota, ustalamy prędkość startową (najlepiej, aby stał, aby zanurzony nie wygenerował hałasu w 1 sekundzie) i rozrzut startowej pozycji (RANDOM AREA RADIUS). To bardzo ważne, aby za każdym razem gracze byli na trochę innych pozycjach. Teraz ustalamy U-Booty na pozycjach startowych. Pilnujemy, alby najbardziej zbliżona do konwoju część koła oznaczjącego pozycję U-Boota nie była zbyt blisko, a najbardziej oddalona od konwoju zbyt daleko. Jeżeli trzeba dokonujemy korekcji RANDOM AREA RADIUS). Jak rozstawić U-Booty? To już pełna dowolność... Staraj się jednak, aby każdy z graczy miał równe szanse. Nie popełnij błędu, który każdy przechodził (ze mną włącznie), że hosta (stawianego jako pierwszego) postawisz na najlepszej pozycji, a resztę na gorszych. Spróbuj rozstawić ich uczciwie.
Moje rozstawienie można obejrzeć niżej na zdjęciu.

Misję na obecnym etapie możemy znów pobrać z załącznika jako {Miało być spokojnie v007.rar}
Misja została wykonana z wykorzystaniem jednostek z UTW, ale jest też do pobrania wersja misji na wersję 1.4 {Miało być spokojnie v147.rar}






Admirale. Szare Wilki są już na pozycji. Czekają tylko na pozwolenie...

Cytat:
Teraz przechodzimy do "wykończenia" misji. Otwieramy zakładkę z parametrami misji. Ostatnia część tego punktu... Prawda, że ten jest krótki? Ale nie oznacza to "łatwy"
Po pierwsze w polu Title wpiszmy tytuł misji. Po drugie ustawmy dokładną datę i godzinę rozpoczęcia. Na koniec ustawmy pogodę. Osobiście radzę zakładki VARIATONS zostawić jako bez zmian (NO CHANGES). Dlaczego? Bo jest kilka rzeczy, które ZAWSZE się włączą, niezależnie od ustawień. Są to:

Brak deszczu - jeżeli nie ma pełnego zachmurzenia
Gęsta mgła - jeżeli tylko pojawią się opady, gra automatycznie wygeneruje gęstą mgłę, niezależnie od ustawień gęstości. W UTW to nie stanowi problemu. Gęsta mgła to widoczność ok 2000m. Natomiast na czystej wersji gry (1.4) widoczność spada do 500m...

Ja wybrałem południe 10 stycznia w piękny, słoneczny dzień. Tylko kilka chmurek w powietrzu. Prawie nie ma wiatru.




Admirale. Rozkazy gotowe. Czy zechce pan dopisać kilka słów zachęty dla marynarzy?

Cytat:
Teraz zostało wielkie pole na środku. Odprawa. Teoretycznie nie ma limitu liter, ale w skróconej odprawie w sali oczekiwania na serwer na Ubi.com, gra ucina po pewnej liczbie znaków (około 1000). Co prawda potem gracze będą mogli obejrzeć całość, ale też nie przesadzaj, bo gra też limituje linijki, które mogą być wyświetlane podczas gry...
A teraz pomyślmy. Co by było, jakby 1010 znakiem był U-Boot dostępny w misji? Host, ani gracze nie zobaczą go z poziomu sali odpraw! Dlatego powstał wzór, według którego staramy się tworzyć odprawę:

Cytat:
"<nazwa misji>" [pole nieobowiązkowe]
<data i godzina misji>
<dostępne do wyboru U-Booty i roczniki>
<załoga, która ma zostać wybrana przez hosta>
<pogoda> [pole nieobowiązkowe]
<czas misji>

Tło historyczne: [nie wymagane, ale już panuje niepisana zasada, że zawsze ma się pojawić. Taki wstęp historyczny do misji]
<treść>

Odprawa:
<treść odprawy>

<podpis autora misji>


Oto przykładowa odprawa, pochodząca z misji HG-73

Cytat:
19 XII 1941 6:00 2h
U-Booty: VIIB 1941, VIIC 1941, IXB 1941 lub IXC 1941
Załoga: Zawodowcy
Pogoda: Lekkie zachmurzenie, wiatr słaby

Tło historyczne:
Wkrótce po rozwiązaniu grupy Seewolf włoski okręt podwodny operujący na zachód od Gibraltaru zawiadomił o wykryciu płynącego na północ konwoju. Był to HG-73, złożony z 25 statków i 11 jednostek eskorty.
Jednak czekające na niego w zasadzce U-Booty przypadkiem wpadły na inny konwój, który płynął na południe. Kapitanowie U-Bootów poprosili BdU o zgodę na atak na nowy cel.

Odprawa:
Macie pozwolenie na zaatakowanie wrogiego konwoju. Nasz wywiad przekazał nam informację, że prawdopodobnie jest to konwój złożony z 20 frachtowców, w którego skład wchodzi lotniskowiec Unicorn.
Wywiad ocenił eskortę na 3 niszczyciele i kilka korwet. Spróbujcie przechwycić konwój i zatopić najcenniejsze jednostki wroga. Do zadania dostaniecie wsparcie powietrzne. Powodzenia

PL_CMDR Blue R


Warto zwrócić uwagę, że zarówno tło historyczne, jak i odprawa może zawierać cenne dla gracza informacje. Niektórzy uważają, że właśnie stworzenie tej odprawy to najtrudniejsza część tworzenia misji.

Misję na obecnym etapie możemy znów pobrać z załącznika jako {Miało być spokojnie v008.rar}
Misja została wykonana z wykorzystaniem jednostek z UTW, ale jest też do pobrania wersja misji na wersję 1.4 {Miało być spokojnie v148.rar}
Jest to praktycznie gotowa misja...




Admirale. Przyszedł meldunek z ataku na konwój. Niech pan Admirał tutaj spojrzy...

Teraz zaczynamy testowanie. Na etapie OKM zrobimy tylko ogólny test...
Wybieramy w pasku zadań MISSION, a następnie VALIDATE MISSION. Otworzy się kolejne okno, w którym klikamy CHECK MISSION. W oknie pojawi się tytuł misji i błędy, które zauważył edytor. Są to błędy na jakie nie dopuści gra. Zbyt bliska pozycja jednostek, wiele U-Bootów z Human Control w misji SINGLE PLAYER [oznacza to, że nie dałeś ptaszka przy MULTIMISSION w MISSION=>PARAMETERS], że rozstawione Waypointy (zbyt blisko), itd.
Wszystkie z tych błędów muszą być naprawione. Nie można uruchomić misji z nimi, bo gra ominie je... usuwając przeszkadzające obiekty [czyli np. cały konwój].



Admirale. Jeden z kapitanów przesłał także opis ataku. Jakby był pan łaskaw rzucić na to okiem.

Cytat:
Teraz dokonamy pierwszej symulacji. W pasku "START" wybierz miesiąc i rok gry. Spójrz! Statki dostały nowe kolory! Już nie wszystkie są zielone! Teraz jednostki OSI są niebieskie, jednostki ALIANTÓW są czerwone, a jednostki neutralne zielone... To ważne, nie chcesz chyba, aby się okazało, że twój konwój jest neutralny, bo wstawiłeś amerykański konwój w 1940 roku? Dobrze. Teraz naciśnijmy PLAY. U-Booty rozrzucą się. To przykładowe pozycje startowe. Naciśnij kilka razy PLAY/STOP i obejrzyj kilka losowych pozycji. Nie przejmuj się kołem podczas symulacji. Ono przesuwa się razem z U-Bootem na nową pozycję startową... Potem zobacz, jak płynie konwój. Użyj kompresji czasu. Zwróć zwłaszcza uwagę na skręty. W symulacji statki "przeskoczą" na nową pozycję. W rzeczywistej grze będą musiały płynąć na nową pozycje. Zobacz kilka przykładowych pozycji startowych i kursów konwoju. Pewnie zapytasz "Po co?". Owszem, przy 1 konwoju nie ma problemu. A wyobraź sobie, że trasę konwoju przecina samotny statek? Czy dojdzie do kolizji, czy nie? W symulacji możesz obserwować ruch nawet najbardziej skomplikowanych ruchów.

Pobierz z załącznika misję pt. UTW Pierwszy Bój i dokonaj symulacji.
Oczywiście symulacja zostanie zakłócona przez walkę, której symulacja w edytorze nie zakłada. Niszczyciele grupy poszukiwawczej (coś jak polskie niszczyciele w tej misji) mogą w pogoni za U-Bootami dojść do innej wrogiej jednostki i zaatakować ją! Niemniej jako wstępne ocenienie misji, to narzędzie sprawdza się bardzo dobrze.




Cytat:
Gratuluje, zakończyliśmy punkt trzeci. Co w nim zrobiliśmy? Wstawiliśmy U-Booty, przygotowaliśmy odprawę, skończyliśmy misję i zrobiliśmy wstępny test.


4. Kapitan U-Boota

Kapitanie! Przyszły rozkazy! Mamy pozwolenie na atak!

Cytat:
Obecny etap jest najczęściej omijany, gdy robimy misję na szybko. Jednak w przypadku skomplikowanych misji jest on niezbędny. Misja pt. Nerwy ze Stali zaczynała jako misja pt. "PS_Bitwa w Zatoce Biskajskiej". Podczas tego etapu misja została odrzucona i wróciła do punktu 2. Wtedy też dostała nową nazwę pt. "Nerwy ze Stali". Misja była wielokrotnie testowana, ale niewystarczająco. Dopiero po około roku gry udało mi się poprawić wszystkie błędy. I po około 1,5 roku prac, od utworzenia folderu "PS_Bitwa w Zatoce Biskajskiej" misja "Nerwy ze Stali" stała się tym, czym chciałem ją zrobić.

Na czym polegają testy?
Po pierwsze uruchom misję na poziomie trudnym. Zobacz, czy się wczyta, czy nie ma literówek w odprawie, czy odprawa jest dobrze widoczna. Potem "przelećmy się" na obserwatorze i zobaczmy, czy konwój jest tam, gdzie powinien i czy nie wynikły jakieś błędy. Popłyńmy ta misję sami kilka razy. Patrzmy uważnie na błędy. Pamiętaj, jeżeli podczas testów łatwą ręką zatopiłeś cały konwój, to nie ty jesteś dobry, tylko twoja misja słaba... Twoja misja, a więc twoja robota. Z drugiej strony, jeżeli podczas testów nie jesteś w stanie nic zdziałać, to warto się zastanowić, czy misja nie jest za trudna.
Później misja powinna kilka razy zostać przepłynięta, najlepiej na maksymalnej liczbie graczy. I dopiero wtedy będzie można uznać, czy wszystko jest dobrze.

No, ale jak to się ma do praktyki... Pełne przetestowanie misji to około miesiąca ciężkiej pracy... Dlatego często skraca się te testy, zakładając, że wszystko będzie dobrze, albo przykłada się wagę do niektórych elementów (np. ataku jednostek nawodnych na konwój), ograniczając do minimum czas testów. Wówczas trzeba baczną uwagę przyłożyć do patroli, w których twoja misja będzie grana. Przeczytaj uważnie opinie graczy, porozmawiaj z nimi starając się wydobyć wszystkie wady misji. Spójrz na misję krytycznie. 5 początkujących graczy zachwala misję, bo każdy z nich (mimo wyraźnej słabości w grze) zatopił 50 000 BRT i powrócił żywy? Czy w takiej sytuacji misja naprawdę jest dobra? Przecież twój konwój zawiódł! Nie udało ci się obronić go przed słabymi graczami? Wstyd, żołnierzu. Zawaliłeś w punktach 1 i 2. Misję grało 8 świetnych graczy i wszyscy mają KIA? To zawaliłeś w punkcie 3 i 4. Teraz trzeba znaleźć punkt, w którym misja spełni to, czego po niej oczekujesz...






Sir, Misja zakończona!

Cytat:
Przetestowałeś misję? I co? Wykryłeś jakieś błędy? Może DD są za ciasno rozstawione i przez to płyną prosto zamiast przeszukiwać? Teraz musisz wrócić do punktu w którym popełniłeś go, poprawić go i znów wrócić do testowania misji, aż będzie tym, czym miała być z założenia.



Na zdjęciach z testu misji "Miało być spokojnie" (od góry):
Frachtowiec C2 Starsceam, dowódca konwoju
Widok od czoła na konwój
USS Laserbeak węszący za konwojem oraz załoga U-1 (host) zauważająca konwój.

5. Epilog

Gratuluję! Skończyłeś ten poradnik. Stworzyłeś i przetestowałeś swoją pierwszą misję. Wykonałeś pierwszy krok. Teraz możesz rozwinąć skrzydła... Nie bój się eksperymentować. Spróbuj, aby w twojej misji coś się działo, a nie był to "kolejny szablonowy konwój". Pomyśl. Co możesz zrobić w następnej misji, aby uczynić ją ciekawą? Może konwój zaatakują z powietrza Junkersy? Graczy wesprze jednostka nawodna? A może do konwoju przybędzie grupa wsparcia, aby odeprzeć atak U-Bootów? Czy też może konwój będzie poruszał się losową trasą z losowo zmienną szybkością? Edytor leży u twoich stóp. Teraz to ty jesteś jego panem!

Na koniec pokuszę się jeszcze o krótkie streszczenie poradnika:
Punkt 1. Wybór miejsca oraz jednostek, które wezmą udział w grze
Punkt 2. Uformowanie konwojów i wprawienie jednostek w ruch
Punkt 3. Wstawienie U-Bootów, przygotowanie odprawy
Punkt 4. Testy misji

Te 4 punkty to jeden z podstawowych sposobów tworzenia misji. Oczywiście istnieją także inne, np. zaczynające się od stworzenia odprawy. Sam musisz teraz znaleźć swój sposób na misje.

Mam nadzieję, że poradnik był wam pomocny.
POWODZENIA!
PL_CMDR Blue R

Miało być spokojnie v007.rar
Misja po ustawieniu U-Bootów
Pobierz Plik ściągnięto 408 raz(y) 1.47 KB

Miało być spokojnie v008.rar
Misja gotowa do testów
Pobierz Plik ściągnięto 432 raz(y) 1.9 KB

Miało być spokojnie v147.rar
Misja po ustawieniu U-Bootów v1.4
Pobierz Plik ściągnięto 502 raz(y) 1.47 KB

Miało być spokojnie v148.rar
Misja gotowa do testów v1.4
Pobierz Plik ściągnięto 451 raz(y) 1.91 KB

UTW Pierwszy Bój.rar
Misja pokazowa, ze skomplikowanym krzyżowaniem tras statków i grup, do pokazania przykładowej symulacji skomplikowanej gry
Pobierz Plik ściągnięto 506 raz(y) 3.57 KB

_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
Ostatnio zmieniony przez PL_CMDR Blue R 11 Listopad 2009, 19:41, w całości zmieniany 20 razy  
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: Pierwsza misja - poradnik dla opornych
część 2
PL_CMDR Blue R Strefa MISJOnarzy 0 10 Listopad 2009, 19:29
PL_CMDR Blue R
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: Pierwsza misja - poradnik dla opornych
część 1
PL_CMDR Blue R Strefa MISJOnarzy 0 4 Listopad 2009, 16:41
PL_CMDR Blue R
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: Poradnik
Obowiązkowa lektura
PL_Marco NAVYFIELD 0 23 Grudzień 2007, 22:47
PL_Marco
Brak nowych postów Przyklejony: Krótki poradnik modera
Pierwsze abc...
PL_Andrev Battlestation Midway - Misje 2 3 Październik 2009, 18:18
PL_Andrev
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: Instrukcja tworzenia misji dla SH5
PL_Andrev Pytania i odpowiedzi 0 28 Czerwiec 2010, 07:52
PL_Andrev
Brak nowych postów Moja pierwsza misja
PL_olek0849 Strefa MISJOnarzy 6 7 Listopad 2014, 08:49
PL_olek0849
Brak nowych postów Moja pierwsza misja multiplayer
PL_Szylol Strefa MISJOnarzy 4 22 Kwiecień 2010, 21:01
PL_Szylol


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group