Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
Imię: Romek Pomógł: 1 raz Dołączył: 21 Maj 2007 Posty: 137 Skąd: Piotrków Tryb.
#3 Wysłany: 23 Maj 2007, 00:09
Czytałem kiedyś o wielkich działach kolejowych produkowanych w Niemczech. Ciekawe projekty, lecz totalnie nieekonomiczne. Do obsługi Dory potrzeba było 500 osób. Doliczyć należy jeszcze cały pułk obrony przeciwlotniczej. Działo zajmowało "tylko" 4 tory kolejowe (samo działo 2 środkowe, dźwigi pomocnicze 2 boczne) i ustawiane na pozycji bojowej było przez 2 tygodnie. Istniały również plany stworzenia samobieżnej wersji tego działa (projekt P-1500), lecz były one raczej bezsensowne, gdyż nie istniała żadna droga zdolna unieść taki pojazd, że o mostach nie wspomnę (działo miało ważyć 1500t!).
W artykule zauważyłem pewną nieścisłość. Opierając się na danych z Wikipedii wydaje mi się, iż nie było dwóch dział kolejowych tego typu, lecz jedno pod dwoma nazwami: Dora i Schwerer Gustav. Nazwa "Schwerer Gustav" była oficjalna, a "Dora" nadana przez obsługę. Podobno drugie działo było w produkcji, lecz nigdy nie weszło do użytku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum