POLISHSEAMEN Strona Główna POLISHSEAMEN
**** Forum Klanowe PolishSeamen ****

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki

Zaproszenie

 Ogłoszenie 


ZAPRASZAMY NA SERWER GŁOSOWY DISCORD


Uwaga ! Uwaga ! W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen. Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego. Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika. Adres się nie zmienia. Dalej jest to

www.forum.polishseamen.pl

Zachęcamy wszystkich do ponownego zarejestrowania się u nas i do czynnego udziału w naszej społeczności.

Przepraszamy za problemy. Pozdrawiamy Administracja PolishSeamen.

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
U-3505 i jego kapitan
Autor Wiadomość
PL_Daritto 
Kapitan zur See




Kraj:
poland

Imię: Darek
Pomógł: 18 razy
Wiek: 47
Dołączył: 11 Gru 2006
Posty: 1292
Skąd: Liw

 #1  Wysłany: 13 Sierpień 2010, 13:41   U-3505 i jego kapitan

W dniu wczorajszym na kanale Discovery Historia został wyemitowany program dokumentalny U-3505 – Altruizm wbrew rozkazom.
Tematyką dokumentu była ewakuacja cywili niemieckich z Prus Wschodnich po przełamaniu frontu przez Armię Czerwoną w roku 1945.

Choć sam program zrealizowany jest dość pompatycznie i z lekkim zabarwieniem propagandowym to jednak traktuje o ciekawym epizodzie II Wojny Światowej jakim była ewakuacja cywili z wykorzystaniem okrętów podwodnych w 1945 roku. W programie jest też kilka błędów – ale to pozostawiam już osobą które może zechcą sobie obejrzeć :)
Niemieccy dowódcy uratowali w ten sposób ponad 2.5 tysiąca osób – głównie dzieci. Wszystkie odnotowane „transporty” cywili odbywały się pod całkowitym zakazem BdU :) .

Historia U-3505 zwraca uwagę szczególnie na osobę dowódcy – Hornsta Willnera.

Ciekawostką jest fakt, że Willner został dowódcą U-Boota w wieku 24 lat. Jego pierwszą jednostką U-56, okręt typu IIC. Następnym jego okrętem był U-96 – nie musze chyba pisać co to za okręt :) . Co prawda Willner nie odbył żadnego patrolu bojowego to jednak jest to ciekawa postać.



W roku 1944 Willner dostał w komendę najnowszy okręt UnterSeeKriegsmarine – U-3505 – okręt typu XXI Elektro Boat. Być może wiek dowódcy i jego brak doświadczenia, a może fakt, że załoga traktowała młodego kapitana jak „kumpla” spowodował, że U-3505 był dość pechową jednostką. Podczas pierwszego rejsu okręt wpadł w sieci rybackie nieopodal Bornholmu i uszkodził śrubę. Podczas uwalniania śruby z sieci, co wymagało zejścia nurka (był nim chief Alfred Deutschman), doszło do kolejnego wypadku i trzeba było wracać do bazy żeby ratować życie ochotnika...
Kolejny rejs U-3505 i....zderzenie z inną jednostką. Kolejna wizyta w suchych dokach.

Największym, a zarazem jedynym sukcesem U-3505 była udana ewakuacja 110 dzieci (w tym 4 tygodniowej córki Willnera z żoną) z Gdańska do Lubeck`i co miało miejsce 24 Marca 1945 roku. Większość tej trasy U-3505 przebył na powierzchni, co, biorąc pod uwagę okres w którym Bałtyk był całkowicie kontrolowany przez lotnictwo alianckie oraz gęste obłożenie szlaków polami minowymi, było niesamowicie ryzykownym pomysłem.

willner_horst_child.jpg
Hornst Willner z córką
Plik ściągnięto 3199 raz(y) 6.32 KB

xxi.jpg
Typ XXI
Plik ściągnięto 3199 raz(y) 6.52 KB

_________________
Baretki zwycięzcy:
KIA KIA KIA KIA KIA
  
 
     
sOnar
[Usunięty]
Kommodore




 #2  Wysłany: 13 Sierpień 2010, 16:45   

Ciekawie się czytało. Dzięki :piwko:
 
     
PL_Daritto 
Kapitan zur See




Kraj:
poland

Imię: Darek
Pomógł: 18 razy
Wiek: 47
Dołączył: 11 Gru 2006
Posty: 1292
Skąd: Liw

 #3  Wysłany: 14 Sierpień 2010, 08:03   

Zapomniałem dodać, że Willner, przed zamustrowaniem swojej żony i dziecka na U-3505 najpierw umieścił je na Wilhelmie Gustloffie.
W dniu wypłynięcia tego okrętu szpitalnego z Gdyni, 30 stycznie 1945 roku, Willner pojawił się na Gustloffie i bez żadnych wyjaśnień kazał swojej żonie zejść ze statku. Nie miał wtedy jeszcze pomysłu na sposób w jaki jego rodzina zostanie ewakuowana.

Ostatecznie jego żona dostała się na U-3505 w przebraniu marynarza, a dziecko schowała w worku marynarskim.

Podobno do teraz nie wiadomo co kazało Willnerowi podjąć decyzję wydostania rodziny z Gustloffa. Fakt taki, że uratował im w ten sposób życie.
Jak wiecie Gustloff został zatopiony zaraz po wyjściu z portu przez radziecki okręt podwodny S-13. Zginęło wtedy ponad 6 tysięcy osób...
_________________
Baretki zwycięzcy:
KIA KIA KIA KIA KIA
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów U-43 Patrol 1 (Trzeci kapitan)
IV 41
PL_CMDR Blue R Szare Wilki PBF 62 13 Grudzień 2014, 10:58
PL_CMDR Blue R
Brak nowych postów U-53 Patrol 1 (Nowy kapitan)
IV 41
PL_CMDR Blue R Szare Wilki PBF 50 13 Grudzień 2014, 10:34
PL_CMDR Blue R
Brak nowych postów Kapitan Matros w wojnie na Pacyfiku
Zdjęcia i Opisy
PL_Matrose Ogólnie o SH IV 4 28 Luty 2010, 21:14
PL_Matrose
Brak nowych postów Nazwa drinka i jego skład
PL_Daritto Cafe Rene 9 30 Sierpień 2010, 08:13
PL_Daritto
Brak nowych postów Mariusz Borowiak i jego książki
PL_Adm.Lütjens Książki, zdjęcia, filmy wojenne oraz ciekawostki historyczne 17 3 Lipiec 2014, 22:08
Gość
Brak nowych postów USS Greeneville (SSN-772) i jego kolizje
Gość Okres powojenny 1 17 Sierpień 2005, 11:42
Uapa


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group