POLISHSEAMEN Strona Główna POLISHSEAMEN
**** Forum Klanowe PolishSeamen ****

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki

Zaproszenie

 Ogłoszenie 


ZAPRASZAMY NA SERWER GŁOSOWY DISCORD


Uwaga ! Uwaga ! W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen. Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego. Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika. Adres się nie zmienia. Dalej jest to

www.forum.polishseamen.pl

Zachęcamy wszystkich do ponownego zarejestrowania się u nas i do czynnego udziału w naszej społeczności.

Przepraszamy za problemy. Pozdrawiamy Administracja PolishSeamen.

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Instrukcja: jak zlokalizować cel poprzez hydrofon
Autor Wiadomość
PL_Andrev 
Konteradmiral






Kraj:
poland

Imię: And
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 4398
Skąd: Gůrny Ślůnsk

 #1  Wysłany: 13 Kwiecień 2010, 15:37   Instrukcja: jak zlokalizować cel poprzez hydrofon

Lokalizacja celu poprzez hydrofon - 100% real.

Wszyscy wiemy jak ciężko zlokalizować cel bazując wyłącznie na hydrofonie - mniej zaawansowani gracze (do których i ja się zaliczam) nie mają pojęcia w którą stronę przemieszcza się cel, czy się oddala czy przybliża i jaką ma prędkość. Pół biedy jeśli widzimy już cel, jednak szczególnie mocno jest to uciążliwe w warunkach słabej widoczności, gdyż albo poniewczasie się orientujemy że konwój już nam uciekł, albo widzimy nagle wynurzający się kadłub niszczyciela, prujący prosto na nas.
Jak zlokalizować konwój, jeśli na przykład kierujemy się wyłącznie hydro gdyż na powierzchni akurat krąży eskorta, a samoloty tylko czekają na nikły ślad naszej obecności?

Okazuje się, że tak naprawdę peryskop nie jest nam potrzebny - zarówno kierunek jak prędkość niewidocznego celu możemy określić z dużą dokładnością bazując wyłącznie na hydrofonie. Niniejsza instrukcja podaje krok po kroku procedurę lokalizacji celu, dzięki której -mam nadzieję- stanie się jasne jak zlokalizować coś, co tylko "gdzieś" słychać.

Hydrofon, a właściwie hydrolokator, a właściwie to szumonamiernik stosowany jest w celu wykrywania i określania położenia statków i okrętów poprzez określanie kierunku, z którego nadchodzą fale dźwiękowe, których źródłem są w/w obiekty. Niestety znamy tylko kierunek w jakim znajduje się dany obiekt. Jak zatem można precyzyjnie go zlokalizować?

Cała procedura rozpoczyna się w momencie informacji o kontakcie z celem. Dla uproszczenia przyjąłem że w momencie nasłuchu rozpoczynamy pomiar czasu stoperem.

01. Zatrzymaj okręt, narysuj okrąg o promieniu 25km i linię namiaru na cel,



02. Odczekaj 30 minut (lub inny okres czasu) i ponownie nanieś namiar na cel,



02. Odczekaj ponownie 30 minut (lub inny, ten sam okres czasu) i nanieś namiar na cel,


Obecnie mamy 3 namiary na cel wykonane w tym samym okresie czasu. Wiemy że statek na pewno się zbliża, gdyż świadczą o tym rosnące wartości kąta namiaru. Wiemy że porusza się na wschód, gdyż to w ta stronę przemieszcza się źródło dźwięku. Wstępny kurs celu będzie wynosił zatem SE.

03. Narysuj linię dodatkową przecinającą wszystkie namiary, w tym przypadku w kierunku SE.


Zakładamy że cel porusza się z tą samą prędkością i w tym samym kierunku. Następuje teraz najbardziej skomplikowana część obliczeń - wyznaczenie precyzyjnego kursu obiektu.

04. Narysuj okrąg ze środkiem w punkcie przecięcia linii dodatkowej i drugiego namiaru.
Promień okręgu musi przecinać punkt przecięcia linii dodatkowej i pierwszego namiaru.



05. Narysuj linię równoległą do pierwszego namiaru, z punktem przecięcia linii dodatkowej i okręgu.
Linia ta musi przecinać trzeci namiar.



06. Narysuj kolejną linię, z punktami przecięcia środka okręgu i przecięcia uprzednio narysowanej linii z trzecim namiarem.


Obecnie wyznaczyliśmy kurs obiektu. Możemy powiedzieć precyzyjnie, że jego kurs to np. 130°. Można powiedzieć że nic nam to nie daje. Jednak znamy orientacyjny kurs, dzięki czemu możemy wyznaczyć namiar w którym dany obiekt znajdzie się w bliskiej przyszłości.

07. Usuń wszystkie linie z wyjątkiem okręgu 25km, namiarów i ostatnio namalowanej linii. Cel nie zmienia kursu oraz prędkości, więc przecięcia linii kursowej z namiarami wyznaczają nam stałe odcinki trasy, jaką pokonuje cel w ciągu wcześniej określonego odcinka czasu.



08. Narysuj okrąg ze środkiem w punkcie przecięcia linii kursowej z trzeciego namiaru. Promień okręgu musi przecinać punkt przecięcia linii kursowej i drugi namiar. Łączymy linię od naszej pozycji do otrzymanego punktu przecięcia linii kursowej i okręgu.
Otrzymaliśmy czwarty, teoretyczny namiar, w którym cel znajdzie się w kolejnym okresie czasu.



09. Znając kurs celu możemy przemieścić nasz okręt w przybliżeniu zgodnie z kursem równoległym do śledzonego obiektu.


10. Po kolejnych 30 minutach (lub wybranym okresie czasu) dokonujemy ponownego namiaru na cel. Narysuj linię namiaru na kontakt. Zaznaczamy punkt przecięcia nowego namiaru z linią namiaru czwartego.



Otrzymaliśmy bardzo ważna informację. Dokonaliśmy nijako triangulacji celu - nie widząc go na oczy, a kierując się jedynie namiarami udało się dokładnie zlokalizować położenie obiektu. Cel znajduje się dokładnie w wyznaczonym punkcie (o ile nie zmienił prędkości lub kursu).

11. Rysujemy linię równoległą do linii kursowej, przecinającą wyznaczony punkt przecięcia. Otrzymujemy precyzyjny kurs kontaktu, łącznie z aktualną odległością od naszej pozycji.



12. Usuwamy wszystkie linie z wyjątkiem czterech pierwszych namiarów i ostatecznego kursu celu. Mierzymy odległość między punktami przecięcia ostatecznego kursu celu z dowolnymi dwoma najbliższymi namiarami.
Obliczamy prędkość celu (km/h) = mierzona odległość (km) / 0.5 godz (lub inna przyjęta jednostka czasu w godzinach).
Obliczamy prędkość celu w węzłach dzieląc otrzymaną prędkość w km/h przez 1,852.



Mamy obecnie wszystkie dane niezbędne do przeprowadzenia precyzyjnego ataku: dokładny kurs obiektu oraz jego prędkość. Ustalamy kurs przechwytujący i zajmujemy pozycję do ataku...



I tylko takich efektów - PL_Andrev.



Niniejsza instrukcja pochodzi z serwisu SUBSIM.
Oprawa graficzna, opis, tłumaczenie z barbarzyńskiego i korekta: PL_Andrev.
Grafiki instruktażu powstały przy wykorzystaniu programu Paint.NET.
Ostatnio zmieniony przez PL_Marco 6 Lipiec 2012, 21:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Eberhardt Mock 
Stabsbootsmann




Kraj:
poland

Imię: Łukasz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 27 Mar 2010
Posty: 129
Skąd: Uraz, blisko Wrocławia

 #2  Wysłany: 13 Kwiecień 2010, 18:40   

Jak najbardziej można korzystać na pozostałych częściach Silent Hunter?
_________________
Łuki
 
     
PL_Cmd_Jacek 
Viceadmiral





Kraj:
poland

Imię: Jacek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 29 razy
Wiek: 49
Dołączył: 28 Gru 2008
Posty: 4428
Skąd: Będzin

 #3  Wysłany: 13 Kwiecień 2010, 18:43   

Z tej metody można korzystać w każdej wersji SH. Bardzo lubię tę metodę, w zasadzie jedyny sposób by namierzyć statek w gęstej mgle.

Osobiście stosuję interwał pomiędzy odczytami 5-10min, w zależności od zmienności namiaru. Dodatkowo testuję tę metodę, ale gdy jestem w ruchu.
_________________
"Mówię tylko do tych, którzy chcą mnie słuchać
Ci, którzy nie chcą nie obchodzą mnie.
Po co mam czas tracić na mówienie do ściany
ściana i tak zawsze swoje wie"

 
 
     
elgyd 
Bootsmann




Kraj:
poland

Imię: k
Ulubiona Gra: silen hunter
Dołączył: 19 Mar 2010
Posty: 56
Skąd: gd

 #4  Wysłany: 13 Kwiecień 2010, 19:12   

Witam.

Czy mógłby mi ktoś opisać bardziej szczegółowo punkt 9:

09. Znając kurs celu możemy przemieścić nasz okręt w przybliżeniu zgodnie z kursem równoległym do śledzonego obiektu.

Nie rozumiem:
1. Z jaką prędkością wtedy płynąć i przez ile czasu i czy w dokładnie takim samym kierunku kierunku co płynie wrogi okręt ( czyli równolegle według trasy którą wyznaczyłem w punkcie 8)
2. jak powinienem się zatrzymać, tzn. w jakim kierunku powinienem się ustawić?

Dzięki

ELGYD
 
     
PL_Andrev 
Konteradmiral






Kraj:
poland

Imię: And
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 4398
Skąd: Gůrny Ślůnsk

 #5  Wysłany: 13 Kwiecień 2010, 19:29   

elgyd napisał/a:
Nie rozumiem:
1. Z jaką prędkością wtedy płynąć i przez ile czasu i czy w dokładnie takim samym kierunku kierunku co płynie wrogi okręt ( czyli równolegle według trasy którą wyznaczyłem w punkcie 8)
2. jak powinienem się zatrzymać, tzn. w jakim kierunku powinienem się ustawić?

Ad. 1. Prędkość: Z dowolną - im bardziej zwiększysz prędkość tym większą odległość przepłyniesz, a tym samym zwiększysz precyzję kolejnego pomiaru.
Przez ile czasu: Przez ten sam interwał co poprzednie pomiary - w przypadku tego przykładu przez około 30 minut - zwróć uwagę, że za pierwszym razem szacujesz gdzie statek będzie w 01:30, a za drugim (omawianym) mierzysz.
W jakim kierunku: Zbliżonym do kursu celu. W przybliżeniu równoległym, może być zbieżnym. Zbliżonym.

Ad. 2. W tym momencie (mówimy o pkt. 9) nie jest istotna prędkość i położenie, bo pomiaru dokonujesz tylko raz. Należy jednak zwolnić i się zanurzyć, bo nadmierna prędkość może zagłuszyć hydrofon. Twoje położenie też nie ma żadnego znaczenia. Ważne żebyś nie był odwrócony rufą, bo tam jesteś kompletnie głuchy.
 
     
PL_Iroks 
Stabsoberbootsmann




Kraj:
poland

Imię: Piotrek
Dołączył: 19 Mar 2010
Posty: 263
Skąd: Pomorze

 #6  Wysłany: 13 Kwiecień 2010, 19:34   

No poradnik gruby, ale 100% wykrycie odległości, kursu i prędkości celu. Nic tylko dopłynąć do kontaktu i ustawić głębokość torpedy :D
 
 
     
Łukasz SH 
Stabsbootsmann




Kraj:
poland

Imię: Łukasz
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 104
Skąd: Bialystok

Ostrzeżeń:
 2/3/6
 #7  Wysłany: 14 Kwiecień 2010, 18:27   

Bardzo skomplikowane,ale warto sprobowa i o wiele ciekawiej sie bedzie gralo .PS Andrev moglbys opisac w podobny sposob atak torpedowy tak na 100% profi zeby bylo
 
     
elgyd 
Bootsmann




Kraj:
poland

Imię: k
Ulubiona Gra: silen hunter
Dołączył: 19 Mar 2010
Posty: 56
Skąd: gd

 #8  Wysłany: 14 Kwiecień 2010, 19:40   

OK. UDAŁO MI SIĘ!

A teraz pytanie.
Pomiarów według tej instrukcji dokonywałem na głębokości poniżej głębokości peryskopowej.
Jeśli jestem już ustawiony do ataku to czy muszę się wynurzyć na głebokość peryskopową, czy są może jakieś możliwości, żeby atakować celnie bez widoczności peryskopowej?
Jeśli ktoś zna się na tym to proszę o wstawienie podobnej instrukcji: tekst+ wykresy.

Z góry dziękuję.

Pozdrawiam

ELGYD
 
     
Łukasz SH 
Stabsbootsmann




Kraj:
poland

Imię: Łukasz
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 104
Skąd: Bialystok

Ostrzeżeń:
 2/3/6
 #9  Wysłany: 14 Kwiecień 2010, 20:29   

Nie wiem czy z wiekrzej glebokosci jak peryskopowa da sie odpalic torpedy,cisnienie .
 
     
PL_Andrev 
Konteradmiral






Kraj:
poland

Imię: And
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 4398
Skąd: Gůrny Ślůnsk

 #10  Wysłany: 14 Kwiecień 2010, 20:52   

elgyd napisał/a:
Pomiarów według tej instrukcji dokonywałem na głębokości poniżej głębokości peryskopowej.Jeśli jestem już ustawiony do ataku to czy muszę się wynurzyć na głebokość peryskopową, czy są może jakieś możliwości, żeby atakować celnie bez widoczności peryskopowej?

Niestety tak się składa, że dokładność przyrządów w SH3/4/5 wynosi 50 metrów. Im więc bliżej jesteś celu to trudniej trafić tą metodą. Co oczywiście nie znaczy że nie jest to możliwe.
Obserwując cel przez peryskop czy przez UZO (na powierzchni w nocy) masz możliwość większej precyzji - przy spokojnym morzu możesz uzyskać błąd pomiaru odległości do 10m, co pozwoli skutecznie zmierzyć prędkość wroga. Można oczywiście atakować niewidoczny cel "na słuch" ale to tzw. "wyższa szkoła jazdy". Celem tej instrukcji było przechwycenie celu a nie atak na niego.
Ale namierzanie przez peryskop... czemu nie?
 
     
elgyd 
Bootsmann




Kraj:
poland

Imię: k
Ulubiona Gra: silen hunter
Dołączył: 19 Mar 2010
Posty: 56
Skąd: gd

 #11  Wysłany: 17 Kwiecień 2010, 21:15   

Coś mi nie wychodzi.
Dobrze wychodzi mi określenie odległości i prędkości, ale gorzej jest z kursem wroga, no bo tak:
W edytorze misji stworzyłem sobi tak jakby trening.
Ja znajduję się pod wodą na peryskopowej, a wróg jakieś 18 km ode mnie na kursie 300.
Ja stoję i się nie ruszam. On płynie 5 węzłów na wschod kierunek 90 stopni.
I za nic nie chce mitak wyjś według tych pomiarów, a robiłem je już co15min, 20 i 30.
Zawsze wychodzi że wróg zamiast dokładnie po prostej (90 stopni) płynie pod lekkim kątem.
Spróbujcie i pomóżcie.

Dzięki

ELGYD
 
     
soviet 




Kraj:
poland

Imię: Marcin
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 8
Skąd: Poznan

 #12  Wysłany: 18 Kwiecień 2010, 15:37   

Poradnik świetny, ale mam problem bardzo podstawowy a mianowicie nie mogę obracać ręcznie hydrofonem. Albo nie wiem jak to robić albo coś jest nie tak, próbowałem kursorem, klikać na tym kole i gdziekolwiek. Mam wgrany ten mod co robił klawisze jak z SH3.
Czy tym się obraca w jakiś inny sposób czy coś mi nie działa ?
 
     
pawelus6 
Stabsbootsmann




Kraj:
poland

Imię: Paweł
Pomógł: 2 razy
Wiek: 31
Dołączył: 10 Gru 2007
Posty: 142
Skąd: Knurów

 #13  Wysłany: 18 Kwiecień 2010, 17:15   

Kółko myszki.
_________________
Tam Gdzie jest wygrany, tam jest i przegrany. Nikt nie jest nieśmiertelny...

P@welll
 
 
     
kodi112 
Bootsmann




Kraj:
poland

Imię: grzegorz
Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 51
Skąd: Lubsko

 #14  Wysłany: 29 Czerwiec 2012, 11:06   

witam chciałbym kiedyś spróbować trafienia ta metodą ale nie widzę grafik może coś z moim komputerem nie tak proszę o pomoc Pozdrawiam
_________________
hill
 
     
PL_Marco 



Kraj:
poland

Imię: Kamil
Pomógł: 45 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Sty 2006
Posty: 2746
Skąd: Będzin

 #15  Wysłany: 6 Lipiec 2012, 21:10   

Już grafiki działają.


:)
 
     
kodi112 
Bootsmann




Kraj:
poland

Imię: grzegorz
Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 51
Skąd: Lubsko

 #16  Wysłany: 6 Lipiec 2012, 22:30   

Wielkie dzięki za grafiki mam jeszcze jedno pytanko ,może ktoś będzie mi w stanie pomóc:
Jest jakiś wzór na przechwycenie wrogich okrętów widziałem na subsim ale z moim angielskim jest nie szczególnie zrozumiałem tylko tyle,że jeśli ktoś przechwytuje z bliższych odległości to można się bez niego obejść ale z większych jest to niemal niemożliwe :)jeszcze raz dzięki :) :juppi:
_________________
hill
 
     
kodi112 
Bootsmann




Kraj:
poland

Imię: grzegorz
Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 51
Skąd: Lubsko

 #17  Wysłany: 6 Lipiec 2012, 22:48   

mówię tu o meldunku ,który dostaliśmy przez radio nie o hydrofonie trochę nie na temat za co sorki pozdrawiam :papapa:
_________________
hill
 
     
radzik1991 




Kraj:
poland

Imię: Michał
Dołączył: 25 Wrz 2013
Posty: 15
Skąd: Gorzów Wlkp.

 #18  Wysłany: 25 Wrzesień 2013, 13:00   

Do czego służy to pokrętło w hydrofonie ? Nie ta kierownica, tylko to drugie, po prawej, co wygląda jak zawór od kranu :) .
 
     
PL_kanaron 
Kapitan zur See





Kraj:
poland

Imię: Mati
Ulubiona Gra: Attack the Warship, SH, FSX, IL-2
Pomógł: 4 razy
Wiek: 28
Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 4620
Skąd: Katowice

 #19  Wysłany: 25 Wrzesień 2013, 14:29   

Tak z pamięci to za bardzo nie pamiętam (trochę czasu minęło od ostatniej gry w SH5) ale zakładając, że w przypadku hydrofonu nie ma specjalnej różnicy między SH5 a SH3 to może to być obrotowy/stały (czyli, że obraca się "sam" lub ty nim obracasz) lub poziom głośności.

Ale raczej to pierwsze.
Ostatnio zmieniony przez PL_kanaron 25 Wrzesień 2013, 14:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
radzik1991 




Kraj:
poland

Imię: Michał
Dołączył: 25 Wrz 2013
Posty: 15
Skąd: Gorzów Wlkp.

 #20  Wysłany: 25 Wrzesień 2013, 14:44   

Po najechaniu myszą podświetla się informacja o "zmianie głośności", ale kręcę tym i nic się nie dzieje. Nie ważne, czy cel jest daleko, czy blisko. To pic, czy różnica jest zbyt subtelna ?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Ogłoszenie: Patrole rankingowe: instrukcja konfiguracji gry.
Wymagane mody oraz opis ich konfiguracji
PL_Andrev Wykaz patroli 0 28 Luty 2009, 12:37
PL_Andrev
Brak nowych postów Ogłoszenie: Jak z nami zagrać
wymagane modyfikacje, programy
PL_fox6 Kampania multiplayer SH III 2 23 Listopad 2012, 18:05
PL_fox6
Brak nowych postów Ogłoszenie: Jak zrobić misję - tutorial video
Gość Strefa MISJOnarzy 10 5 Listopad 2014, 17:57
PL_olek0849
Brak nowych postów Ogłoszenie: Jak z nami zagrać w Silent Hunter IV
PL_Hagal Wykaz patroli 0 19 Wrzesień 2008, 09:58
PL_Hagal
Brak nowych postów Przyklejony: Instrukcja oraz FAQ
PL_CMDR Blue R Kierunek Pacyfik 2: Zwycięstwo na Pacyfiku PBF 3 15 Czerwiec 2019, 18:14
PL_CMDR Blue R
Brak nowych postów Przyklejony: Instrukcja oraz pytania i odpowiedzi
PL_CMDR Blue R Kierunek Pacyfik PBF 0 2 Październik 2016, 20:08
PL_CMDR Blue R
Brak nowych postów Przyklejony: Instrukcja oraz pytania i odpowiedzi
PL_CMDR Blue R Szare Wilki PBF 33 6 Styczeń 2015, 18:25
PL_CMDR Blue R


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group