Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
Witam Wszystkich
Poniżej przedstawiam instrukcję przeprowadzenia ataku podwodnego na samotny cel w Silent Hunter V. Oczywiście, pewne aspekty takiego ataku można wykorzystać również do ataku na konwój, lecz generalnie jest to podstawowy torpedowy atak podwodny.
Ważna uwaga: całość przygotowana jest pod SHV wraz z modem Real Navigation oraz No Contact Map Update. Oznacza to, że będąc wierny realiom historycznym, na mapie nie będą pojawiały się żadne ikony oznaczające kontakty (cele).
Dodatkowo - ażeby zastosować tę instrukcję należy mieć zainstalowane dwa poniższe mody:
- NewUIs_TDC_6_4_0ByTheDarkWraith
- NewUis_TDC_6_4_0_Real_Navigation
Życzę miłej lektury oraz zapraszam do dyskusji, opinii, sugestii
I. Przygotowanie do Ataku torpedowego – Atak w Zanurzeniu
1. Wyłączamy silniki U-Boota. Po zatrzymaniu całkowitym okrętu wykonujemy zliczenie pozycji za pomocą Nawigatora – via Dead Reckoning. Po zliczeniu pozycji, o czym jesteśmy informowani stosownym komunikatem, na mapie taktycznej pojawi się marker (znak) oznaczający naszą aktualną pozycję.
Jest to niezbędna czynność od której zaczynamy całą procedurę ataku torpedowego. Konieczność zliczenia pozycji U-Boota wynika z zastosowania modu Real Navigation o którym wspomniałem na początku instrukcji. Mod ten wprowadza realistyczną nawigację, co poza podniesieniem do maksimum realiów gry skutkuje tym, że nie wyświetlana jest na bieżąco pozycja okrętu ani jego orientacja dziób-rufa do kierunku Północ. Sposób poradzenia sobie z tym „kłopotem” będzie opisany w kolejnych rozdziałach.
2. Przechodzimy do stanowiska Peryskopu Bojowego (pamiętajmy o możliwości szybkiego teleportu za pomocą klawisza T)
3. Za pomocą peryskopu bojowego obserwujemy cel, następnie lokujemy w okularze peryskopu za pomocą klawisza SPACJA
4. Identyfikujemy cel – wybieramy Gun Officer, następnie nakazujemy my Podążanie za celem (Follow Selected Target). Kolejna czynność to wybór opcji Torpedo Attack oraz Ship Identification. Dostajemy informację o typie jednostki-celu:
5. Otwieramy Książkę Identyfikacyjną, wyszukujemy odpowiedni typ statku w celu odnalezienia i przeniesienia do TDC odpowiednich wysokości masztów dla naszego celu.
6. Po przeniesieniu wysokości Maszów do TDC (Send Mast High to the TDC w Książce Celów) sprawdzamy zanurzenie celu i ustawiamy żądane wartości dla wybranej torpedy w TDC. Na tym etapie zbierania danych jest to opcjonalne, gdyż nastawą torped zajmiemy się dokładniej przed odpaleniem salwy. Osobiście ustawiam parametry biegu torpedy jak najwcześniej.
II. Wykreślenie pozycji Celu oraz kursu Celu względem U-Boota
1. Aby wyliczyć oraz wykreślić pozycję oraz kurs Celu względem naszego U-Boota należy oznaczyć dwa znaki nawigacyjne odpowiadające pozycji celu w danym czasie pomiaru. W naszym przypadku czasem pomiaru będzie 5 min (min. 3:15 minut jeśli chcemy posługiwać się Nomografem do określenia prędkości celu). Wybór interwału czasowego zależy od metody jaką wykorzystasz do pomiaru czasu. W związku z tym, że moja sytuacja ataku pozwala mi na długotrwałe a co za tym idzie bardzo dokładne zbieranie danych, w celu ułatwienia sobie zadania będę posługiwał się 5cio minutowymi okresami pomiarowymi.
2. Pauzujemy grę – staraj się robić to kiedy tylko możesz. Pozwoli Ci to na spokojne zgromadzenie danych a przede wszystkim na wyćwiczenie sobie sekwencji działania. Po opanowaniu tego manuala będziesz bardzo rzadko pauzował grę .
Włączamy zegar/stoper (klawisz G) – w przypadku ilustrującym tę instrukcję czekamy do pełnej godziny w czasie realnym, czyli do 12:05. Dlaczego akurat do 12:05? Oczywiście TYLKO dlatego, że będę mierzył okresy 5cio minutowe, a pełne minuty na zegarze znacznie ułatwią mi zadanie . Nie ma tu żadnej tajemniczej reguły – ot po prostu wygoda
Włączamy stoper – po odpauzowaniu gry zacznie odliczać czas (5 min)
3. Nanosimy pozycję obserwowaną celu na mapę taktyczną. W tym celu sprawdzamy wartość Bearing z peryskopu, oraz wartość Heading z busoli U-Boota (czyli nasz aktualny kurs). Wartość heading pozwoli na określenie ustawienia dziobu U-Boota względem celu.
4. Wartość Bearing odczytaną z peryskopu należy przyrównać do kąta pełnego (Bearing - 360°). I tu mały haczyk. Przez przyrównanie do kąta pełnego rozumiemy sprawdzenie, pod jakim kątem od linii dziobu naszego U-Boota widzimy cel. I teraz – jeśli cel znajduje się na lewej burcie U-Boota – co oznacza, że jego namiar znajduje się w przedziale od 180°-360° - należy wartość Bearing odjąć od kąta pełnego. Uzyskamy wtedy wartość minusową:
W przeciwnej sytuacji, gdy cel jest po prawej stronie naszego U-Boota, a więc w przedziale 0°-180° wartość Bearing jest wartością prawidłową kąta namiaru na cel – bez konieczności przyrównania do kąta pełnego – czyli inaczej mówiąc na mapę przenosimy dokładnie taki sam kąt, pod jakim cel obserwujemy.
5. Odczytaną busoli wartość Heading oznaczamy na mapie taktycznej linią prostą wychodzącą pod odpowiednim kątem od markera oznaczającego pozycję naszego U-boota. Do wykreślenia prostej wykorzystujemy narzędzie linijki - Ruler.
6. Następnie nanosimy wartość Bearing na mapie taktycznej. W tym celu wykorzystujemy narzędzie kątomierza (Protractor). Od wartości 0° Heading – czyli od naszej prostej wychodzącej z markera pozycji U-Boota, kreślimy kąt o zadanej wartości i kierunku (pkt. 5 tego rozdziału). Wykreślony kąt będzie wskazywał kierunek, pod którym obserwujemy nasz cel.
7. Następnie określamy odległość do celu. Wykorzystujemy w tym celu Stadimeter. Ustawiamy poziomą kreskę siatki kresek w obiektywie peryskopu na linii wodnej celu, następnie wciskamy klawisz Stadimeter. Fantomową sylwetkę celu ustawiamy tak, by linią wodną dotykała czubka najwyższego masztu celu (ja preferuję namierzanie na koniec masztu bandery). Zatwierdzamy przyciskiem myszy:
8. Zaobserwowaną wartość odległości nanosimy na mapie taktycznej oznaczając markerem punkt odpowiadający tej odległości na linii wykreślonego Bearing. W ten sposób mamy wyznaczoną pozycję oraz odległość celu względem naszego U-Boota.
9. W tym momencie należy odczekać 5 minut (ja preferuję5 min choć oczywiście zależy to od sytuacji ataku) oraz po upływie tego czasu wykonać kroki opisane w punktach 4-9 w tym rozdziale. Powtórzenie tych czynności da nam możliwość określenie drugiej zliczonej pozycji celu względem U-Boota.
10. W przypadku takiej sytuacji, w której odległość U-Boota od celu jest znaczna – co ja osobiście uważam za odległość powyżej 5 km, powinniśmy wykonać namiary po raz trzeci. Ma to swoje dodatkowe uzasadnienie, gdyż w ten sposób możemy sprawdzić, czy nasze wcześniejsze pomiary są poprawne.
11. Przechodzimy do mapy taktycznej. Kreślimy prostą zaczynającą się od pierwszego zliczonego markera pozycji celu do ostatniego zliczonego markera. Idealna sytuacja to taka, w której wszystkie pośrednie markery oznaczające kolejne zliczone pozycje celu będą leżały na jednej prostej. Prosta ta oznacza Kurs Celu Względem U-Boota. Pozwala nam ona w sposób idealny dobrać pozycję do ataku podwodnego:
III. Wyznaczenie Prędkości Celu – Metoda Zliczeniowa (Target Positons via Time of Running)
Jest wiele metod wykorzystywanych do określenia prędkości celu. W tym manualu posłużę się metodą zliczeniową funkcji czasu i odległości przebytej drogi przez dany cel. Brzmi bardzo fachowo ale jak sam za chwilę zobaczysz to bardzo prosty i wygodny sposób. Tę metodę wykorzystuję najczęściej gdyż nie jest zależna od legendarnych już 3:15 minut obserwowania celu
1. Po wyznaczeniu ostatniego markera pozycji celu mierzymy odległość pomiędzy skrajnymi markerami. Jest to odpowiednik przebytej drogi w czasie trwania naszych obserwacji (jak rozumiem pamiętasz ile tych obserwacji było i w jakim czasie je wykonywałeś ?)
2. Otwieramy Tabelę zestawienia wartości odległości versus czas przejścia.
3. Znajdujemy w kolumnach odpowiednią wartość Drogi (UWAGA: zwracam uwagę na odpowiedni dobór tabeli – patrz na jednostki!)
4. Po odnalezieniu odpowiedniej (idealnie) bądź zbliżonej (najczęściej w praktyce) wartości drogi odczytujemy ze skrajnej lewej kolumny wartość prędkości w węzłach. Jest to nasza szukana dana prędkości celu.
5. Za pomocą interface Watch Officer`a wprowadzamy wyliczoną wartość prędkości celu i zatwierdzamy Enter.
6. Kolejną czynnością jest zajęcie najlepszej pozycji U-Boota do ataku.
IV. Zajęcie idealnej pozycji do ataku podwodnego:
1. Idealną pozycją do ataku jest taka pozycja, w której dziób U-Boota jest skierowany pod kątem 90° do kursu celu.
2. W tym celu przechodzimy do mapy taktycznej gdzie mamy wykreśloną linię oznaczającą kurs naszego celu (rozdział II)
3. Usuwamy wcześniej wykreśloną linię oznaczającą Heading (patrz pkt.6 rozdziału II)
4. Za pomocą kątomierza wykreślamy linię począwszy od linii kursu celu, prowadząc jedno ramię kąta wzdłuż linii kursu celu, a drugie ramię kierując na pozycję U-Boota.
5. Wyrównujemy wykreśloną linię kąta do wartości 90°
6. W miejsce środka kąta (czyli tam, gdzie łączą się dwa ramiona linii oznaczającej kąt prosty z punktu powyżej) przykładamy linijkę (Ruler). Odczytujemy wartość kątową z z podziałki w miejscu, w którym ramię linii kąta wychodzi do U-Boota. Wartość ta oznacza nasz Heading (kurs) na który musimy „położyć” U-Boota aby ustawić jego dziób pod kątem prostym względem kursu celu.
7. Wprowadzamy wartość Heading do busoli U-Boota oraz wydajemy komendę uruchomienia silników aby obrócić okręt na żądany kurs.
8. Po osiągnięciu wyliczonego kursu stopujemy U-Boota. Następnie żądamy od Nawigatora ponownego przeliczenia aktualnej pozycji U-Boota, gdyż położenie się na odpowiedni kurs wymagało od okrętu przebycia pewnej drogi. W celu wykonania poprawnie kolejnych obliczeń i obserwacji do ataku musimy znać aktualną pozycję gdyż w przeciwnym razie nasze obliczenia będą obarczone błędami i atak będzie nieudany (spudłujemy)
V. Torpedo – LOSS! – a więc jak w końcu zatopić ten cel?
Jeśli dotarłeś do tego momentu tego epickiego dzieła to znaczy, że uparłeś się, by jednak zatopić tą balię co Ci przed nosem przepływa Dobrze więc, kontynuujmy
1. Zauważ, że po ponownym wyliczeniu pozycji przez Nawigatora marker oznaczający pozycję naszego U-Boota jest przesunięty względem wyznaczonej linii kursu „na kąt prosty”. Jest to prawidłowa sytuacja gdyż zajęcie nowej pozycji wiązało się z pokonaniem jakiejś drogi. Jedyne co musisz zrobić, to sprawdzić, czy położenie dziobu U-Boota jest w kierunku kąta prostego to linii oznaczającej kurs celu. Podobnie więc jak w pkt.6 rozdziału II wykreślasz linię oznaczającą aktualną wartość Heading. Spójrz, jeśli wykreślona teraz linia jest równoległa do wcześniej wykreślonej linii „na kąt prosty”, oznacza to, że U-Boot leży idealnie na kursie 90° w stosunku do kursu celu
2. Teraz musimy znów sprawdzić, gdzie aktualnie jest nasz cel. Przecież cel ciągle płynie, a nasze manewry zabrały jakiś czas. To powoduje, że cel nie jest tam, gdzie to sobie pieczołowicie wyliczyliśmy. Wykonujemy więc ponownie całość operacji związanych ze zbieraniem danych do ataku (za pomocą peryskopu wyznaczamy aktualną pozycję oraz odległość do celu). Oczywiście musisz się upewnić, że masz nadal zalokowany cel w peryskopie oraz jest on zidentyfikowany.
3. Po zaktualizowaniu danych do ataku (czyli wiesz już dokładnie gdzie jest obecnie cel, jaką ma prędkość, czy nadal utrzymuje kurs) zajmij się nastawami torped. Znając głębokość zanurzenia celu (patrz: książka celów!) ustaw torpedy na odpowiednią głębokość biegu. Według uznania wprowadź nastawy detonatora (kontaktowy, magnetyczny) oraz prędkość torpedy (wolno, średnio, szybko). Otwórz i zalej wyrzutnie a następnie przygotuj się na wielce emocjonujący etap ataku - mam na myśli zmianę pampersa, łyknięcie kolejnej piguły na uspokojenie - co kto woli
4. Przed odpaleniem torped zmuś się do ostatniego wysiłku i zmierz ponownie odległość do celu (Stadimeter). Pamiętaj, że im dokładniej określisz podstawowe dane do ataku (ODLEGŁOŚĆ, PRĘDKOŚĆ CELU, KURS CELU) tym większe szanse na sukces, czyli posłanie kolejnego tłustego mercha herbaciarzy na dno:)
5. Ostatnia magiczna wartość i będziemy strzelać – Angle of Bow – czyli kąt, pod jakim nasz U-Boot jest „widziany” z celu. Kąt ten potrzebny jest do ustabilizowania żyrokompasu torpedy. Jego prawidłowe ustawienie gwarantuje odpowiednie utrzymywanie przez torpedę toru biegu. W tej metodzie jego wyznaczenie polega na wyrysowaniu za pomocą kątomierza, na mapie taktycznej, prostej, której centrum znajduje się na wyliczonej ostatniej pozycji celu, lewe ramię półprostej skierowane jest w kierunku poruszania się celu i leży dokładnie na linii oznaczającej kurs celu, a prawe ramię półprostej skierowane jest dokładnie na pozycję U-Boota. Wykreślając taką konstrukcję otrzymujemy kąt. To jest właśnie nasze szukane AoB. Przenosimy tą wartość do Interface Watch Officera i zatwierdzamy ENTER:
6. Mamy więc wszystko do ataku – znasz prędkość celu, znasz jego typ, nastawiłeś torpedy, znasz odległość do celu, określiłeś AoB – pozostaje więc wcisnąć FIRE i wysłać do mercha nasze węgorze Niech go pogryzą, a zapewniam, że jeśli zrobiłeś wszystko według tej instrukcji to Tommies mają znów jeden statek mniej
_________________ Baretki zwycięzcy:
KIA KIA KIA KIA KIA
Ostatnio zmieniony przez PL_Daritto 10 Czerwiec 2012, 17:30, w całości zmieniany 2 razy
Imię: Grzegorz
Dołączył: 03 Wrz 2013 Posty: 2 Skąd: Gdańsk
#3 Wysłany: 6 Wrzesień 2013, 14:53
WITAM,
mam pytanie co do AoB.
Ustawiamy je "na przyszłość", czyli na pozycje w jakiej cel będzie sie znajdowal w momecie odpalenia torped?..
Np gdy cel jest na namiarze 320 i plynie w stronę 0 to AoB ustawiam na wartosc kiedy cel będzie na namiarze 350 i czekam aż wplynie w celownik, wtedy tez odpalam torpedy.
Przepraszam za chaos wypowiedzi, nie wiem jak to najlatwiej wytlumaczyc.
Cóż, to zależy jaką metodę stosujesz do ataku.
W standardowym ataku, a więc takim, jak opisałem powyżej, kąt AoB wyliczasz i wprowadzasz tylko raz. Po jego wprowadzeniu do TDC, a następnie zablokowaniu zegarów, TDC na podstawie wprowadzonych wartości bearing, szybkości i odległości do celu sam będzie przeliczał zmieniający się kąt AoB. Możesz to zaobserwować przyglądając się tarczy wskaźnika AoB. Po włączeniu TDC na auto będzie się przesuwał zgodnie z teoretyczną, wyliczoną pozycją celu i jeśli wszystkie dane ataku wyliczyłeś i wprowadziłeś poprawnie to w danym momencie będzie Ci wskazywał kąt AoB do celu w danym namiarze.
Istnieje też inna metoda ataku torpedowego w której kąt AoB ustawia się na sztywno (90 lub 180 stopni w zależności od wyboru wyrzutni - dziób lub rufa). W tej metodzie atakuje się cel obliczając jegoteoretyczną pozycję, jednak żyro torpedy blokuje się na 0 stopni. To zupelnie inna bajka
_________________ Baretki zwycięzcy:
KIA KIA KIA KIA KIA
Imię: Grzegorz
Dołączył: 03 Wrz 2013 Posty: 2 Skąd: Gdańsk
#5 Wysłany: 6 Wrzesień 2013, 16:16
Dzięki za szybka odpowiedz,
w sh3 z gwx3 wszystko robie metoda w której kąt. AoB ustawiam do namiaru 0 stopni i blokuje TDC, przez co wlasnie cale AoB sie zmiania względem namiaru. Niestety w sh5 tak się nie dzieje. Moze to kwestia modów. Jedyne co mam wrzucone to TDC od DarkWraitha i open horozons
Przyklejcie ten temat, bo to bardzo cenna wiedza i szkoda by, aby ginęła w otchłani działu.
Sam zamierzam lekko podszlifować swoje umiejętności w tym temacie.
w sh3 z gwx3 wszystko robie metoda w której kąt. AoB ustawiam do namiaru 0 stopni i blokuje TDC[...]
No właśnie, a czy podczas ataku w SH5 masz zablokowany cel? Jeśli tak to po czym to poznajesz? Jeśli masz prawidłowo zalokowany cel w peryskopie (poznasz to podanych celu jakie pojawią się na górze w oknie mapy taktycznej), zidentyfikowany i wydałeś komendę "śledzenia celu", to wszystko co opisuje manual na górze musi zadziałać i TDC będzie przeliczał automatycznie pozorną pozycję celu względem U-Boota.
Jaką masz listę modów? Czy wykorzystujesz mod New_UI TheDarkWrath? Jeśli tak to którą wersję?
_________________ Baretki zwycięzcy:
KIA KIA KIA KIA KIA
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum