POLISHSEAMEN Strona Główna POLISHSEAMEN
**** Forum Klanowe PolishSeamen ****

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki

Zaproszenie

 Ogłoszenie 


ZAPRASZAMY NA SERWER GŁOSOWY DISCORD


Uwaga ! Uwaga ! W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen. Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego. Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika. Adres się nie zmienia. Dalej jest to

www.forum.polishseamen.pl

Zachęcamy wszystkich do ponownego zarejestrowania się u nas i do czynnego udziału w naszej społeczności.

Przepraszamy za problemy. Pozdrawiamy Administracja PolishSeamen.

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Mała sprawa natury marynanistyki konwojowej
Autor Wiadomość
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #1  Wysłany: 11 Styczeń 2014, 17:29   Mała sprawa natury marynanistyki konwojowej

Więc tak.
Tłumaczę instrukcję do gry planszowej PQ-17. Jak sam tytuł mówi, gra opowiada o konwojach arktycznych.

I mam mały problem z tłumaczeniem.

Otóż konwój można rozproszyć (scatter), jak zrobiono z PQ-17. Statki handlowe płyną same sobie, eskorta tworzy grupę operacyjną i płynie w swoją stronę i konwój już więcej się nie formuje.

Ale konwój na skutek wichrów może też ulec rozproszeniu (Dispersed). Część statków wówczas gubi się i do czasu aż nie odnajdą się z konwojem są one bezbronne. Ale konwój dalej istnieje.

Oba zaznaczone słowa po Polsku tłumaczy się jako rozproszenie... Ale jednocześnie w instrukcji to dwie różne zasady... ma ktoś pomysł, jak można je przetłumaczyć, aby nie myliły się nazwami? Bo potem są odnośniki do zasad i "patrz: rozproszenie", może kierować zarówno do zasady o celowym rozproszeniu, jak i rozproszeniu wynikłym z sytuacji. Ma ktoś jakiś pomysł?
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
 
 
     
PL_Andrev 
Konteradmiral






Kraj:
poland

Imię: And
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 4398
Skąd: Gůrny Ślůnsk

 #2  Wysłany: 11 Styczeń 2014, 17:32   Re: Mała sprawa natury marynanistyki konwojowej

PL_CMDR Blue R napisał/a:
Więc tak.
Otóż konwój można rozproszyć (scatter), jak zrobiono z PQ-17. Statki handlowe płyną same sobie, eskorta tworzy grupę operacyjną i płynie w swoją stronę i konwój już więcej się nie formuje.

Ma ktoś jakiś pomysł?


Konwój można rozwiązać.
 
     
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #3  Wysłany: 11 Styczeń 2014, 17:46   

Tak? Myślałem, że to kolokwialna nazwa... Bo aż przeglądałem książki i zawsze było słowo "rozproszono konwój", "decydowano czy rozproszyć konwój"...
Przyznam, że to słowo brzmi dobrze
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
 
 
     
PL_Andrev 
Konteradmiral






Kraj:
poland

Imię: And
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 4398
Skąd: Gůrny Ślůnsk

 #4  Wysłany: 12 Styczeń 2014, 09:01   

Rozproszyć to najwłaściwsze słowo - ale w języku polskim chyba ciężko znaleźć inny wyraz, który rozróżni te dwa różne "rozpraszania".
 
     
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #5  Wysłany: 14 Styczeń 2014, 13:20   

I znów mam problem. Przy czym tym razem z jednym słowem opisującym status.

Jest atak torpedowy, jednostka dostaje obrażenia/uszkodzenia oraz MOŻE dostać status "Crippled" (dosłownie kaleki, połamany).

Innymi słowy, dziura, wlewa się woda, czy też coś z napędem spada.. I jednostka ma zmniejszoną prędkość i zwrotność. Ale jednocześnie sama płynie (nie dryfuje). Coś jak Bismark po ataku torpedowym.

Ma ktoś pomysł na słowo (2-3 słowa też mogą być) opisujące stan jednostki?

Bo mi brakuje pomysłów, jak można to nazwać. Unieszkodliwiony zaś podawałoby, że broń też jest wyeliminowana,a a właśnie nie jest...
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
Ostatnio zmieniony przez PL_CMDR Blue R 14 Styczeń 2014, 13:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
PL_Andrev 
Konteradmiral






Kraj:
poland

Imię: And
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 4398
Skąd: Gůrny Ślůnsk

 #6  Wysłany: 14 Styczeń 2014, 17:34   

Dlaczego nie może być "znacznie / poważnie / ciężko uszkodzony"?
 
     
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #7  Wysłany: 14 Styczeń 2014, 18:26   

Bo to niestety jest inna sprawa... Bo tu nie chodzi o sam fakt uszkodzeń okrętu, a o obniżenie "pływalności", czy też "dzielności morskiej"... Bo uszkodzenia to zupełnie inna sprawa i ona też obniża zdolność do pływania (na ciężkich/krytycznych uszkodzeniach też już okręt nie poszaleje). A o sam fakt utraty stateczności i pływalności.

Chodzi o to, że okręt może być
lekko uszkodzony i "crippled", jak i lekko uszkodzony bez dodatkowego efektu
średnio uszkodzony i "crippled", jak i średnio uszkodzony bez dodatkowego efektu
ciężko uszkodzony i "crippled", jak i ciężko uszkodzony bez dodatkowego efektu
krytycznie uszkodzony i "crippled", jak i krytycznie uszkodzony bez dodatkowego efektu


Na razie wstępnie podzieliłem, że są uszkodzenia (lekkie, średnie, ciężkie, krytyczne, wrak, zatopiony)
oraz "zmniejszenie pływalności" w miejsce crippled.. Czyli opisanie, co to mniej więcej jest...

Cytat:
ii. Roll one die for each successful attack on the Torpedo Damage
Table to determine how many Hits are scored or whether
the target is crippled or sunk outright:
(a) Hits — Battleships, battlecruisers, most aircraft carriers
and cruisers, and some Convoy Ships may sustain multiple
hits without sinking. A number on the chart indicates how
many CS factors the target ship loses, or how many Light
Ship or MV CS are DiW [7].
(b) Crippled — Mark crippled ships with a Cripple marker.
Cripples maintain full combat capabilities but limit their
forces to moving at Slow speed [5.1]. All subsequent attacks
against crippled ships receive a positive modifier on
the die roll to hit.
(c) Sunk — Eliminate the target ship immediately, regardless
of any remaining CS. “1 Sunk” or 2 Sunk” indicates
that many CS are eliminated.


CS to punkty siły (wytrzymałość) jednostki.
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
Ostatnio zmieniony przez PL_CMDR Blue R 14 Styczeń 2014, 18:28, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
woonteerxd 
Oberfahnrich zur See




Kraj:
poland

Imię: Patryk
Ulubiona Gra: Seria SH, Fifa 11, F1 2010, CM03-04
Pomógł: 2 razy
Wiek: 28
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 396
Skąd: Rogów

 #8  Wysłany: 31 Styczeń 2014, 23:30   

Może coś w stylu " uszkodzony mechanicznie " ? :)
_________________

 
 
     
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #9  Wysłany: 1 Luty 2014, 14:04   

Cóż. To niezbyt. Bo to powoduje dryfowanie (kolejny rodzaj uszkodzeń), które zaś po kilku uszkodzeniach ma statek.

Ostatecznie teraz dałem "obniżenie pływalności". Bo tu chodzi, że np. okręt ma duże pochylenie (np. lotniskowiec Cripled nie może wypuszczać samolotów).
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Góry lodowe i inne zjawiska natury.
Starszy sternik Ogólnie o Silent Hunter III 11 17 Październik 2007, 20:30
Radomski.T
Brak nowych postów PL_MANIEK JEST SPRAWA!!!
PL_U-99 Historia I i II wojny światowej na morzach i oceanach 2 8 Styczeń 2006, 17:58
PL_U-99
Brak nowych postów Mała pomoc
przy robieniu filmu z SHV
RPRT07 Dodatki, mody i modowanie 16 13 Maj 2011, 17:04
RPRT07
Brak nowych postów Do matematyków mała prośba
Eberhardt Mock Pytania i odpowiedzi 1 10 Wrzesień 2010, 21:01
Eberhardt Mock
Brak nowych postów [WIP] Das Campaign - the SH5 / sprawa polska.
Hoth Dział ogólny do rozmów na temat SH V 5 18 Styczeń 2012, 16:08
PL_Marco
Brak nowych postów SH5 - mała wizja w przyszłość...
PL_Andrev Dział ogólny do rozmów na temat SH V 5 15 Luty 2011, 11:30
Nebuluz
Brak nowych postów Mała zagadka dla Mańka i reszty ekipy....
sOnar Wasza twórczość 9 1 Listopad 2007, 22:25
Gość


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group