Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
_________________ Ma Anglia Nelsona i Francja Villeneuve'a,
Medina-Sidonia w Hiszpanii żył,
A kto dziś pamięta Arenda Dickmanna?
To polski admirał, co z Szwedem się bił.
Czas trwania: Pn. 5 kwietnia – 8 czerwca 1943 roku. Patrol trwał 64 dni.
Wyznaczone zadania:
1. Zaminować wejście do portu Nakaminato w wschodnio-południowej części Japonii.
2., Następnie patrolować u wschodnich brzegów Honshu do Jokohamy. niszcząc jednostki wroga, aż do wyczerpania torped (14szt.), paliwa lub zapasów bytowych.
5 kwietnia.
-Wyjście z portu Pearl Harbor na patrol, prowadzony przez niszczyciel okręt podwodny udaje się na Midway.
10 kwietnia.
-USS Scorpion przybija do portu w Midway , gdzie pobiera paliwo po USS Scamp. Dwa dni później wyrusza do miejsca docelowego patrolu.
21 kwietnia
80 mil przed celem okręt wykrywa samolot dzięki radarowi. Dzięki dobrze wyszkolonej załodze pierwsze bojowe zanurzenie w tym patrolu przebiega bezbłędnie.’
22 kwietnia.
Pod osłoną nocy USS Scorpion przeprowadza operację minowania , następnie udaje się w rejon patrolu zwalczać żeglugę nieprzyjaciela.
25 kwietnia
USS Scorpion natrafia na konwój nieprzyjaciela. Za pomocą 4 torped z wyrzutni 1 do 4 strzela do statków konwoju. Jedna z torped trafia niszczyciel lub wybucha przedwcześnie. Nie ma jednak po wynurzeniu na peryskopową dowodów na trafienie w niszczyciel, co sugeruje, że torpeda wybuchła przedwcześnie Druga torpeda trafia jeden z transportowców, torpeda 3 i 4 wybucha, brak śladów na trafienie. . Po kilku godzinach manewrowania następny atak torpedowy wykańcza transportowiec. Kontratak niszczyciela powoduje uszkodzenia okrętu podwodnego, które udaje się naprawić. Dobrze sprawdza się bary termograf- nieprzyjaciel nie wykrywa ich pod warstwą termiczną.
Wynik ataku: 5 torped użytych, dwie w celu, jeden pewny niewypał, dwie wybuchły bez śladów trafienia w statek.
1 zatopiony duży transportowiec powyżej 5000 brt.
29 kwietnia
USS Scorpion otrzymuje informację o poszerzeniu obszaru patrolowego. Udaje się w nowy obszar celem zwalczania konwojów z i do rejonu Pacyfiku.
31 kwietnia
Okręt we mgle wykrywa statek nawodny swoim radarem. Prędkość celu znaczna, szybki transportowiec lub okręt wojenny. Po ustaleniu dokładnego położenia wystrzelone zostają dwie torpedy, które nie wybuchają. Niezwykle mała szansa na błąd powoduje , że torpedy oceniono na niewypały , powód nieznany
Wynik ataku: 2 torpedy użyte, zero trafień, niewypały lub zatonięcie przed czasem.
12 maja
Po zmianie obszaru patrolowania z powodu braku celów w wcześniejszym obszarze. Kontakt lotniczy z lewej burty powoduje, że okręt zanurza się by nie zostać dostrzeżonym. Udaje się to i nie następuje atak lotniczy.
17 maja
Od czasu ataku lotniczego Scorpion nie natrafia na nieprzyjaciela. Po zapoznaniu się ze stanem zapasów, kapitan decyduje o dalszym patrolu do zużycia zapasów paliwa lub środków bojowych.
19 maja
Scorpion wykrywa jednostkę nawodną. Ocena wskazuje na mały frachtowiec . W czasie przygotowywania się do ataku spostrzega samolot i zostaje zmuszony do zanurzenia. Po pościgu na pełnej prędkości próbuje ataku dwoma torpedami , bezskutecznie. Torpedy nie trafiły lub były niewypałami. Próba zgubienia samolotu i dopadnięcie na powierzchni transportowca zakończyły się niepowodzeniem, atak lotniczy jest jednak nieskuteczny. Po kolejnym zapoznaniu się z kurczącymi się zapasami paliwa, kapitan decyduje się na kontynuowanie patrolu do czasu zużycia paliwa w maksymalnym stopniu umożliwiającym dotarcie do Midway.
25 maja.
Scorpion zauważa dwa okręty wojenne. Pierwotnie rozpoznane jako niszczyciel i krążownik, najpewniej są to niszczyciel i duży niszczyciel-lider. Ponieważ okrętowi kończyło się paliwo i to była najpewniej ostatnia możliwość zadania strat nieprzyjacielowi, kapitan decyduje się na atak. Trzy torpedy zostają odpalone, dwie celują w duży niszczyciel gdy jedna za cel obiera mały. Z trzech torped tylko jedna trafia duży niszczyciel, druga i trzecia nie trafiają lub są niewypałami.
Kontratak niszczyciela zmusza Scorpiona do zanurzenia na głęboką wodę. O ile okręt przeżywa atak, o tyle cierpi w nim ster i maszynownia, w której uszkodzony jest diesel i następuje silny przeciek. Pomimo problemów z nie działającym sterem kapitan próbuje ataku na ścigający ich niszczyciel, mając nadzieję na zatopienie go i dobicie trafionego wcześniej celu. Torpeda nie trafia , gdyż załoga niszczyciela jest czujna, dzięki temu jednak Scorpion wymyka się niszczycielowi. Uszkodzenia uniemożliwiły pościg i dobicie uszkodzonego okrętu wroga.
Wynik ataku: 4 torpedy odpalone, jedna celna, jedna wymanewrowana, dwie niecelne lub niewypały.
1 duży niszczyciel uszkodzony.
26 maja.
Po odpoczynku następuje próba oceny uszkodzeń i ich naprawy celem stwierdzenia , czy można jeszcze przedłużyć patrol. Ocenia nie zostawia złudzeń- naprawy przekraczają możliwości załogi. W wyniku tego Scorpion kieruje się do Midway celem naprawy i pobrania zapasów.
3 czerwca – Scorpion przybywa do Midway, gdzie naprawia część uszkodzeń i pobiera zapasy i paliwo. Następnie kieruje się do Pearl Harbor
8 czerwca
USS Scorpion przybywa do Pearl Harbor celem napraw , uzupełnienia zapasów i środków bojowych oraz odpoczynku załogi.
Wynik patrolu: jeden statek zatopiony, jeden okręt uszkodzony pewny.
_________________ Ma Anglia Nelsona i Francja Villeneuve'a,
Medina-Sidonia w Hiszpanii żył,
A kto dziś pamięta Arenda Dickmanna?
To polski admirał, co z Szwedem się bił.
15 czerwca, biuro komandora Longstaffa
Longstaff zaprosił Anatoliusa do siebie, celem omówienia raportu. O ile do większości spraw o które padało pytanie, jak decyzja o powrocie na Midway i przedłużeniu patrolu, to Longstaff przytakiwał, zgadzając się z decyzjami, podobnie jak niespecjalnie protestował ze wnioskami w sprawie niewypałów lub pudeł, dodając, coś, co brzmiało zaskakująco:
-Komandorze podporuczniku... Na Hawaje przybyli specjaliści, aby sprawdzać, co nie tak jest z torpedami, ale podejrzewam, że dopiero jak wrócicie z następnego patrolu, to dopiero będzie jakieś praktyczne rozwiązanie. Na razie udzielę wam nieoficjalnej rady. Wystrzelcie zawsze o 1 torpedę więcej, niż byście normalnie strzelali. Z kilku torped więcej wytłumaczę się łatwiej Lockwoodowi, niż z mniejszej liczby torped, ale bez spektakularnych efektów... Jak patrzę na wasz raport, to jakby torpedy trafiły, wrócilibyście z co najmniej trzy razy większym tonażem.
-Tak naprawdę nie mieliśmy szczęścia. W naszym sektorze przez większość czasu po prostu nic nie żeglowało. Odparł pół-żartem Anatolious.
-Kiedy będzie wiadomo, co jest naszym następnym celem i kiedy będziemy wyruszać. Ja i załoga musiodpocząć, ale pewnie wszyscy chcą wrócić do walki jak najszybciej.
_________________ Ma Anglia Nelsona i Francja Villeneuve'a,
Medina-Sidonia w Hiszpanii żył,
A kto dziś pamięta Arenda Dickmanna?
To polski admirał, co z Szwedem się bił.
-To ostatnio zmienia się bardzo szybko... - powiedział komandor - Dick ma dla naszej flotylli trzy zadania, które chciałby, abyśmy wykonali, każde w innym zakątku globu. Oczywiście nie, że wszystkie my musimy zrobić. Trwa podział, kto ma skupić się na którym zadaniu. - Longstaff spojrzał na wielki kalendarz wiszący na ścianie - Myślę, że za dwa, góra trzy tygodnie spotkamy się i omówimy szczegóły następnego patrolu... Może już nawet na naszym okręcie sztabowym, bo też ma wtedy przypłynąć wreszcie.
-Cóż, w takim wypadku trzeba odpocząć i nabrać sił na następny patrol. Dobrego dnia , komandorze. Mam nadzieję, że przyszła baza będzie z prawdziwego zdarzenia, nie coś zrobionego adhoc.
_________________ Ma Anglia Nelsona i Francja Villeneuve'a,
Medina-Sidonia w Hiszpanii żył,
A kto dziś pamięta Arenda Dickmanna?
To polski admirał, co z Szwedem się bił.
Choć Anatolius o tym nie wiedział, w sztabie cichej służby udało się zidentyfikować uszkodzony niszczyciel na podstawie przechwyconego i odkodowanego meldunku. Yukikaze trafił na około 3 miesiące do doku, o wiele dłużej, niż Scorpion.
Jeżeli idzie o los transportowca, to dopiero po wojnie komisja JANAC określiła, że był to Rakuyo Maru (9400 BRT), niemniej oznaczało to, że kapitan Orion znacząco niedocenił wielkości celu, który miał prawie 10 000 BRT wyporności.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum