Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
Imię: Jacek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 29 razy Wiek: 49 Dołączył: 28 Gru 2008 Posty: 4428 Skąd: Będzin
#1 Wysłany: 19 Październik 2009, 18:01 Jaka jest prędkość celu ?
A więc zaczynam kolejny post, w którym chciałbym podzielić się z innymi graczami moimi doświadczeniami. Tym razem tematem będzie pomiar prędkości celu. Metod jest wiele:
1) Standardowa metoda, m.in. opisana przez Finka w poniższym temacie, polegająca na wykorzystaniu notatnika
2) Metoda 3:15, tzn. określamy pozycję celu odstępie 3 min i 15 sekund. Odległość jaką przepłynie w hektometrach, to prędkość w węzłach.
3) Dobierając prędkość i kurs u-boota, tak by zrównać się z celem (metoda historycznie stosowana)
4) Metoda pomiaru przemieszczania się celu, stosowana przeze mnie, która chciałbym tutaj opisać. Wg mnie bardzo wygodna i pewna w stosunku do metody 1. Nie musimy znać odległości ani AOB celu.
Na czym to polega:
Po pierwsze: identyfikujemy jednostkę, by poznać jej długość.
Po drugie: zatrzymujemy nasz okręt. Można też mierzyć, poruszając się, ale o tym później.
Po trzecie: ustawiamy peryskop, na dziobie jednostki (nie lokujemy) i rozpoczynamy pomiar czasu.
Czekamy, aż cel przepłynie całą swoją długość i zatrzymujemy zegar.
Mamy więc następujące dane:
- długość celu - L
- czas potrzebny do przepłynięcia swojej długości - t
I teraz cała sztuczka:
Prędkość celu V = ( L / t ) * 2
W naszym przypadku:
L = 78,5m
t = 19s
V = 78,8 / 19 * 2 = 8,3 w.
By być dokładnym, współczynnik powinien być 1,94, ale dla 2 liczy się prościej i błąd jest dosyć mały.
Powyższą metodę można modyfikować:
1) Jeżeli chcemy mierzyć prędkość celu, gdy okręt płynie, musimy ustawić dziób okrętu na cel (a w zasadzie tuż przed cel) i mierzyć przejście jednostki przy ustawionym peryskopie na 0.
2) Można także skrócić czas pomiaru, jeżeli ustawimy peryskop na jednostkę, zalokujemy cel (peryskop w większości wypadków ustawi się na środku jednostki), następnie odblokujemy cel i jednocześnie rozpoczniemy pomiar. Czekamy aż rufa jednostki dotknie lini peryskopu i zatrzymujemy czas. Wtedy prędkość można wyliczyć prościej:
V = L / t
To w zasadzie wszystko na temat tej metody, w zasadzie stosuję tylką ją. Jest skuteczna i praktycznie niezależnie od AOB oraz odległości, chociaż błąd jest najmniejszy przy AOB 45 – 135 st.
--------
EDIT: poprawiony błąd w pkt.2 było km, powinno być hektometry,
_________________ "Mówię tylko do tych, którzy chcą mnie słuchać
Ci, którzy nie chcą nie obchodzą mnie.
Po co mam czas tracić na mówienie do ściany
ściana i tak zawsze swoje wie"
Ostatnio zmieniony przez PL_Cmd_Jacek 23 Październik 2009, 19:28, w całości zmieniany 4 razy
Potwierdzam - metoda prosta, łatwa i przyjemna. Obarczona bardzo małym marginesem błędu.
Jacku, czy jesteś może w stanie w sposób przystępny wyjaśnić metodę wyliczenia kąta AoB?
Mistrz sOnar umieścił ciekawy video-tutorial, jednak jest bez komentarza. W tym tutorialu pokazane jest wskazanie AoB "na oko". Jednak bardzo precyzyjnie "na oko".
Ciekaw jestem, jak można kąt AoB w ten sposób w miarę pewnie i precyzyjnie określić.
_________________ Baretki zwycięzcy:
KIA KIA KIA KIA KIA
Imię: Jacek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 29 razy Wiek: 49 Dołączył: 28 Gru 2008 Posty: 4428 Skąd: Będzin
#5 Wysłany: 19 Październik 2009, 21:59
masz mnie, zgadza się, dzięki za czujność, już to zmieniam
_________________ "Mówię tylko do tych, którzy chcą mnie słuchać
Ci, którzy nie chcą nie obchodzą mnie.
Po co mam czas tracić na mówienie do ściany
ściana i tak zawsze swoje wie"
4) Metoda pomiaru przemieszczania się celu, stosowana przeze mnie, która chciałbym tutaj opisać. Wg mnie bardzo wygodna i pewna w stosunku do metody 1. Nie musimy znać odległości ani AOB celu.
Małe zastrzeżenie:
Aby odpalić potem torpedę, też musisz zmierzyć odległość i AoB... Więc czego nie zrobisz przy mierzeniu prędkości, będziesz musiał zrobić później. Ale ogromny respect, za opisanie. Przyznam, że nigdy tego nie robiłem w ten sposób (notatnik dla mnie jest wystarczająco skuteczny) i aż sprawdzę... Bo aż nie chce mi się wierzyć, że przy kącie 45 stopni (a więc największym do sensownego strzelania) zadziała...
Ps. Ale to zachwieje kampanią on-line, gdzie wymagano od graczy 3:15 XD. Choć niewątpliwą zaletą trzy-piętnaście jest fakt, że możesz wtedy robić co chcesz podczas pomiaru.
Imię: And Pomógł: 37 razy Dołączył: 09 Wrz 2008 Posty: 4398 Skąd: Gůrny Ślůnsk
#7 Wysłany: 19 Październik 2009, 23:07
Wstyd Jacek! Zdradzać tajną broń?
PL_CMDR Blue R napisał/a:
Małe zastrzeżenie:
Aby odpalić potem torpedę, też musisz zmierzyć odległość i AoB... Więc czego nie zrobisz przy mierzeniu prędkości, będziesz musiał zrobić później.
Mylisz się Finku, stosowałem bardzo zbliżoną metodę do opisanej w multikampani.
Trik polega na tym, że zakładasz iż AoB = 90°.
Tolerancja AoB w tej metodzie jest bardzo wysoka, sprawdza się też dla małych i bardzo wysokich wartości.
A dla innych... cały "bajer" polega na tym, że oceniasz prędkość celu w celowniku, a nie "rzeczywistą" jednostki.
Może Ci wtedy wyjść, że dana stateczek porusza się z prędkością dajmy na to 3kt, kiedy rzeczywiście oddala się od Ciebie z prędkością 8w.
Metoda się sprawdza bardzo dobrze - jedyny błąd pojawi Ci się... w stoperze, który niepoprawnie określi czas uderzenia, bo cel będzie dalej lub bliżej niż zakładałeś (inne AoB niż w rzeczywistości).
Imię: Jacek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 29 razy Wiek: 49 Dołączył: 28 Gru 2008 Posty: 4428 Skąd: Będzin
#8 Wysłany: 19 Październik 2009, 23:57
PL_CMDR Blue R napisał/a:
Aby odpalić potem torpedę, też musisz zmierzyć odległość i AoB... Więc czego nie zrobisz przy mierzeniu prędkości, będziesz musiał zrobić później.
Zgadza się, aczkolwiek, dla mnie prędkość najtrudniej się uzyskiwało, ponieważ musiałem zatrzymać okręt. Pozostałe parametry, mogę oceniać będąc w ruchu.
Aczkolwiek, jest metoda i wkrótce tez ją opiszę, jak strzelać celnie znając tylko prędkość i AOB. Odległość jest wtedy nieistotna.
_________________ "Mówię tylko do tych, którzy chcą mnie słuchać
Ci, którzy nie chcą nie obchodzą mnie.
Po co mam czas tracić na mówienie do ściany
ściana i tak zawsze swoje wie"
Imię: Paweł
Ulubiona Gra: SH3 + GWX 2.1 Pomógł: 13 razy Wiek: 37 Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 684 Skąd: Tarnów
#9 Wysłany: 20 Październik 2009, 07:01
Odnośnie posta Andrev nadmienię, że metoda jest tak samo dokładna, niezależnie od AOB. Tak wynika z mojej praktyki.
Na czym polega problem, jeżeli AOB jest stosunkowo bliskie 0 lub 180? Ano na tym, że nie widzimy jednego z elementów koniecznych do pomiaru, a więc dziobu albo rufy. Bo to od dziobu do rufy mierzymy prędkość celu, a nie jego całą sylwetkę.
To bardzo ważne, bo, zakładając że okręt się oddala, musimy zacząć pomiar z opóźnieniem w stosunku do pojawienia się sylwetki w celowniku (do chwili w której nasza wyobraźnia podpowie nam, że dziób celu przeciął siatkę celownika) i zakończyć go również wcześniej, w momencie, kiedy rufa (a więc samiuśki koniec okrętu) tą siatkę przetnie.
Zrobiłem ilustrujący to obrazek, gdzie:
Błędny pomiar
Prawidłowy pomiar
Kierunek obserwacji
Przy okazji na screenie pokazałem specjalny stoper (wchodzący w skład moda hsGUI) służący do obliczania prędkości tą metodą. Wygoda i oszczędność czasu.
Osobiście metodę uważam za świetną, zwłaszcza gdy cel wyskoczy nam nagle przed peryskop z mgły. I w każdej sytuacji, w której jak najszybsze poznanie prędkości celu ma kluczowe znaczenie.
Cytat:
Aczkolwiek, jest metoda i wkrótce tez ją opiszę, jak strzelać celnie znając tylko prędkość i AOB. Odległość jest wtedy nieistotna.
Czyżby strzelanie w momencie, kiedy kurs torpedy pokrywa się z kursem naszego U-Boota? (kąt żyroskopu 0)
Imię: Jacek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 29 razy Wiek: 49 Dołączył: 28 Gru 2008 Posty: 4428 Skąd: Będzin
#10 Wysłany: 20 Październik 2009, 13:30
Storm87 napisał/a:
Przy okazji na screenie pokazałem specjalny stoper (wchodzący w skład moda hsGUI) służący do obliczania prędkości tą metodą. Wygoda i oszczędność czasu.
Przynajmniej na dzień dzisiejszy, nie używamy tego stopera w obecnym pakiecie rankingowym.
Cytat:
Czyżby strzelanie w momencie, kiedy kurs torpedy pokrywa się z kursem naszego U-Boota? (kąt żyroskopu 0)
Hehe dokładnie ale to w osobnym temacie.
_________________ "Mówię tylko do tych, którzy chcą mnie słuchać
Ci, którzy nie chcą nie obchodzą mnie.
Po co mam czas tracić na mówienie do ściany
ściana i tak zawsze swoje wie"
A dla innych... cały "bajer" polega na tym, że oceniasz prędkość celu w celowniku, a nie "rzeczywistą" jednostki.
Może Ci wtedy wyjść, że dana stateczek porusza się z prędkością dajmy na to 3kt, kiedy rzeczywiście oddala się od Ciebie z prędkością 8w.
I wtedy spudłujesz. Prosty rysunek:
Prędkość 8 węzłów, według AoB 90 - 3 węzły.
Torpeda poszła. Idzie do celu. Po czasie X dociera do miejsca, gdzie cel byłby, jakby płynął 3 węzły na AoB 90 stopni. Bo jest na tym samym namiarze, tylko, ze dalej. I teraz torpeda, aby dojść do celu potrzebuje jeszcze trochę czasu, a w tym czasie statek oddala się dalej...
Chyba, że inaczej tłumaczysz, a ja źle zrozumiałem.
Do rysunku:
Fioletowy to widmowy namiar płynący AoB=90 stopni. AoB prawdziwe=135 stopni.
Imię: Paweł
Ulubiona Gra: SH3 + GWX 2.1 Pomógł: 13 razy Wiek: 37 Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 684 Skąd: Tarnów
#12 Wysłany: 20 Październik 2009, 16:38
Aallee oc hooo Chodżziii???
Bo teraz ja Ciebie Finek (jeśli można mi się tak do Ciebie zwrócić) nie rozumiem... Opisałem jak powstaje taki błąd, przedstawiłem nawet na ilustracji jak go unikać, więc o co be?
To, ze cel oddalajac sie, zejdzie potem z toru torpedy, nim ta doleci do niego, choc wzgledna sylwetka bedzie o wlasciwym czasie, we wlasciwym miejscu....
Bo tak to predkosc wzgledna nic nie daje... A ty chyba rzeczywista mierzysz....
Nastepny post, jak naprawie klawiature, bo ten komp nie ma polskich czcionek i glupia klawierke...
Imię: Paweł
Ulubiona Gra: SH3 + GWX 2.1 Pomógł: 13 razy Wiek: 37 Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 684 Skąd: Tarnów
#14 Wysłany: 21 Październik 2009, 00:05
PL_CMDR Blue R napisał/a:
To, ze cel oddalajac sie, zejdzie potem z toru torpedy, nim ta doleci do niego, choc wzgledna sylwetka bedzie o wlasciwym czasie, we wlasciwym miejscu....
Bo tak to predkosc wzgledna nic nie daje... A ty chyba rzeczywista mierzysz....
Nastepny post, jak naprawie klawiature, bo ten komp nie ma polskich czcionek i glupia klawierke...
Rzeczywista, względna.... co Ty za szyfrem do mnie mówisz? Jak nic nie rozumiałem tak nie rozumiem nadal. No przecie AOB i tak trzeba policzyć, a przynajmniej oszacować, plus dystans dla torpedy do przebycia. Więc..?
Prędkość jest zawsze prędkością, to z jakiej strony obserwujemy cel nie ma wielkiego znaczenia. Cały błąd polega na tym, jak już opisałem, by nie mierzyć całej sylwetki, tylko punkty skrajne dziób-rufa. Zerknij na mój rysunek, żółta strzałka jest na dole, choć równie dobrze, dla celu zbliżającego się, mogłaby być na górze. Wtedy, obserwując cel zbliżający się, należy rozpocząć / zakończyć pomiar w miejscach, w których zielona linia styka się z kadłubem naszego celu od obserwowanej strony (czyli pomiar trzeba wyraźnie wcześniej przerwać). Jeśli mierzyć błędnie, po czerwonych liniach, to od strony dziobu wychodzi nam niedokładność, powiedzmy 3 sekundy, a od strony rufy 5. Co daje pomiar zbyt długi o 8 sekund. Teraz rzut oka na stoper na czerwoną podziałkę dla celu o długości 150 m, by się przekonać o ile zostajemy wprowadzeni w błąd.
I to cała filozofia jest i źródło pomyłek w szacowaniu prędkości.
A spójrz na cytat w poście, od którego się zaczęło. Zaczęło się od "AoB nie trzeba liczyć" i względnej prędkości widma w peryskopie, a nie obliczania poprawnej prędkości tą metodą i wprowadzania kąta AoB....
Imię: Paweł
Ulubiona Gra: SH3 + GWX 2.1 Pomógł: 13 razy Wiek: 37 Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 684 Skąd: Tarnów
#16 Wysłany: 21 Październik 2009, 17:26
Oj Finek, z kontekstu wyrywasz. To przecież nie chodzi o to, że AOB nie trzeba obliczać (szacować) w ogóle, tylko o to, że nie musimy znać AOB by szacować prędkość. Nie musimy zdawać się na automatyczne liczenie na podstawie AOB i odległości (jeśli te wartości będą mało precyzyjne, wyjdą nam głupoty). Możemy zrobić to sami, a nasze wyniki będą o wiele pewniejsze.
Nie wiem też za bardzo o co chodzi z tym "widmem". Mierzymy to co widzimy, okręt, poruszający się od A do B stałą prędkością. Tu nie ma miejsca na pomyłkę.
Jeżeli wychodzi że nadal się nie rozumiemy to napisz jakoś tak łopatologicznie i od początku o co Ci chodzi?
Trik polega na tym, że zakładasz iż AoB = 90°.
Tolerancja AoB w tej metodzie jest bardzo wysoka, sprawdza się też dla małych i bardzo wysokich wartości.
A dla innych... cały "bajer" polega na tym, że oceniasz prędkość celu w celowniku, a nie "rzeczywistą" jednostki.
Może Ci wtedy wyjść, że dana stateczek porusza się z prędkością dajmy na to 3kt, kiedy rzeczywiście oddala się od Ciebie z prędkością 8w.
Metoda się sprawdza bardzo dobrze - jedyny błąd pojawi Ci się... w stoperze, który niepoprawnie określi czas uderzenia, bo cel będzie dalej lub bliżej niż zakładałeś (inne AoB niż w rzeczywistości).
I jak widać w opisie nie szacujemy AoB
Widmo, spójrz na rysunek w poście z 15:59, 20 października. Zaznaczyłem je fioletowym kolorem. Czyli pozycja statku dla założenia AoB=90 stopni. Czyli zgadza się namiar, ale nie odległość
Imię: Paweł
Ulubiona Gra: SH3 + GWX 2.1 Pomógł: 13 razy Wiek: 37 Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 684 Skąd: Tarnów
#18 Wysłany: 21 Październik 2009, 23:02
PL_CMDR Blue R napisał/a:
Nie wyrywam, bo tyczy się tego:
Cytat:
Trik polega na tym, że zakładasz iż AoB = 90°.
Tolerancja AoB w tej metodzie jest bardzo wysoka, sprawdza się też dla małych i bardzo wysokich wartości.
A dla innych... cały "bajer" polega na tym, że oceniasz prędkość celu w celowniku, a nie "rzeczywistą" jednostki.
Może Ci wtedy wyjść, że dana stateczek porusza się z prędkością dajmy na to 3kt, kiedy rzeczywiście oddala się od Ciebie z prędkością 8w.
Metoda się sprawdza bardzo dobrze - jedyny błąd pojawi Ci się... w stoperze, który niepoprawnie określi czas uderzenia, bo cel będzie dalej lub bliżej niż zakładałeś (inne AoB niż w rzeczywistości).
I jak widać w opisie nie szacujemy AoB
Widmo, spójrz na rysunek w poście z 15:59, 20 października. Zaznaczyłem je fioletowym kolorem. Czyli pozycja statku dla założenia AoB=90 stopni. Czyli zgadza się namiar, ale nie odległość
Ale... ta metoda służy tylko do pomiaru prędkości, AoB i odległość swoją drogą... Co ma dystans do celu, do skuteczności tej metody? Wcale nie trzeba zakładać, że AoB równa się 90. bo po co? Gdyby było to możliwe (okręt hm... półprzezroczysty, by widzieć dziób i rufę dokładnie) można mierzyc prędkość celu o AoB = 175.
Imię: Jacek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 29 razy Wiek: 49 Dołączył: 28 Gru 2008 Posty: 4428 Skąd: Będzin
#19 Wysłany: 21 Październik 2009, 23:34
Storm87
Finek nie neguje metody pomiaru prędkości zaproponowanej przeze mnie, tylko ma wątpliwości do techniki opisanej przez Andrev-a:
Cytat:
Trik polega na tym, że zakładasz iż AoB = 90°.
Tolerancja AoB w tej metodzie jest bardzo wysoka, sprawdza się też dla małych i bardzo wysokich wartości.
A dla innych... cały "bajer" polega na tym, że oceniasz prędkość celu w celowniku, a nie "rzeczywistą" jednostki.
Może Ci wtedy wyjść, że dana stateczek porusza się z prędkością dajmy na to 3kt, kiedy rzeczywiście oddala się od Ciebie z prędkością 8w.
Metoda się sprawdza bardzo dobrze - jedyny błąd pojawi Ci się... w stoperze, który niepoprawnie określi czas uderzenia, bo cel będzie dalej lub bliżej niż zakładałeś (inne AoB niż w rzeczywistości).
nie macie o co kopii kruszyć .
Tak naprawdę sam nie do końca rozumiem co Andrev opisał .
_________________ "Mówię tylko do tych, którzy chcą mnie słuchać
Ci, którzy nie chcą nie obchodzą mnie.
Po co mam czas tracić na mówienie do ściany
ściana i tak zawsze swoje wie"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum